Kay Bojesens verdensberømte designklassikere - teaktræs-abe, flodhesten, gravhunden, kaninen og alle de andre dyr - fik for et års tid siden nye brand-omgivelser at boltre sig i, da Rosendahl Design Group bad branding-bureauet Make om at skabe et nyt univers omkring de legende figurer.

Nu har indsatsen båret fornem frugt i form af en Rebrand Distinction Award 2013, og kunde og bureau kan dermed glæde sig over at det fælles kreative arbejde - nyt logo, nyt emballagekoncept, brandbook, website samt ny foto- og annoncestil til træfigurerne - er udnævnt til et af verdens mest effektive rebrands.

Rebrand er den eneste professionelle, globale pris der beskæftiger sig med ”the rebuilding and redesign in a business area”, og blandt de øvrige prismodtagere i 2013-udgaven finder man navne som Starbucks, Hewlett-Packard og Kellogg’s.

- Opgaven var at skabe et univers, der førte Kay Bojesens ikoniske træfigurer over i en ny tid, men med respekt for designerens mantra om, at godt design skal være menneskeligt, varmt og levende. ”Der skal være cirkus i det”, sagde han gerne om sine arbejder, og det skulle vi fastholde, sagde strategisk direktør og partner Morten Brudholm fra Make, da det nye univers kom frem – og han er i sagens natur meget glad for prisen.

- Arbejdet med et designikon som Kay Bojesen har været en fantastisk mulighed, men også en udfordring man går nænsomt til. Kay Bojesens integritet, designgrad og forståelse skal behandles med stor omtanke. Og det har kun været muligt på grund af et godt tæt samarbejde med kunden og familien, siger han.

Hos Rosendahl Design Group – der siden 1991 har ejet rettighederne til at producere, markedsføre og sælge Kay Bojesens produkter - var man i arbejdet med at genskabe de berømte figurer meget opmærksom på at respektere familien og Bojesen-navnet, hvilket naturligt gav sig udslag i en del kontakt med Kay Bojesens efterkommere i processen.

Og også hos Rosendahl Design Group er der glæde over den flotte, internationale anerkendelse.

- Det er en fornøjelse for os som designhus at have Kay Bojesens vidunderlige produkter i porteføljen. Men selvfølgelig er det endnu bedre, når de skønne produkter nu også er pakket rigtigt ind med matchende emballager, POS og annoncer. Mak har gjort et fremragende stykke arbejde med deres nænsomme revitalisering af brandet, lyder det fra Charlotte Fly Andersen, der er VP, Global Sales & Marketing i Rosendahl Design Group.

Hos Make – og hos Rosendahl Design Group - kan man i øvrigt glæde sig over, at det nu er anden gang, den internationale Rebrand-jury har peget på de to partnere.

I 2010 vandt de således også en Rebrand Award for det fælles arbejde med en ny strategi for Holmegaard-brandet.

Se Rebrand-omtalen af Kay Bojesen-arbejdet her.