Adobe er normalt ikke kendt for hverken at provokere eller udvise vovemod, men i sin seneste globale kampagne for Marketing Cloud, forsøger softwaregiganten at aflive myten om, at marketing kun leverer den bløde vare.

Kampagnen gik i luften samtidig med lanceringen af Adobes Marketing Cloud, og budskabet er klart. Marketings strategiske betydning for virksomhedernes bundlinje skal løftes ved i stigende grad at udnytte teknologi og data til at promovere deres brands.

Kampagnen portrætterer digitale marketing-løsninger som værdifulde værktøjer, som afliver den udbredte misforståelse, at marketingfolk ikke har fokus på bundlinje eller ser digital marketing som andet end stort besvær.

Opsigtsvækkende udsagn som ”Marketing is bull-shit”, ” Big Data is Big Pain” og ”Social media is worthless” bliver brugt til at aflive myter om den udbredte misforståelse, at marketingfolk ikke er sync med forretningsmæssige resultater - at marketing og reklame er det rene gætteri og sjældent  bidrager positivt til forretningsstrategien eller bundlinjen.

Samtidig fremhæver kampagnen, måske ikke overraskende, at Marketing Cloud er en tjeneste, som via et real-time dashboard viser en komplet oversigt over alle relevante informationer, som gør marketingfolk i stand til, løbende at styre, måle og effektivisere indtjeningen på deres marketingkampagner.

Ydermere har Adobe rullet en række morsomme videoer ud på YouTube, hvor et af højdepunkterne er en video, hvor marketingfolk bliver udsat for en ”bullshit-test” og bliver straffet, hver gang de bruger meningsløse marketingfloskler.

Et andet højdepunkt er filmen, hvor en retro-lignende robot bliver kaldt ind på chefens kontor og fyret, fordi virksomheden har fundet en bedre måde at måle analytics.

- Det er ingen hemmelighed, at marketing-disciplinen længe er blevet misforstået, og af  mange bliver betragtet som en blød profession, baseret udelukkende på gætterier. Men marketingfolk har i dag så meget teknologi til rådighed, at præcist kan dokumentere marketings påvirkning på forretningen og resultatet på bundlinjen. Så tiden er kommet til at få fjernet de forældede marketing-myter, så marketingfolk endeligt kan får den kredit, de fortjener, lyder det fra Emma Chalwin, direktør for brand marketing EMEA hos Adobe.

I den sammenhæng er kampagnen interessant, da Adobe har valgt at tage egen medicin og løbende lægge målinger af fra egen kampagne ud på nettet, så marketinginteresserede undervejs har kunnet følge med i, hvordan det er gået med kampagnen.

Læs også omtale af kampagnens resultater her.

Se Bull-shit-filmen i toppen af artiklen og Robot-filmen her.