Her på sitet leder vi efter gode varsler. For virksomheder, for bureauer og for samfundet. Sagen er jo den, at den ene ”ekspert” efter den anden har talt økonomien ned i 2012, men hvor de fleste ”eksperter” reelt har leveret et partsindlæg for banker og kreditinstitutioner, der jo ikke er vilde med at låne penge ud.

Nytårsaftensdag kunne man læse på eMarketer, der i denne prognose ikke kun taler om nettet, at adspend worldwide steg med 5,4% i 2012, og at den vækst vil fortsætte de næste fire år, så den globale kommercielle kommunikation i 2016 runder 628 mia. dollar (3.500 mia. kr.).

Det er også en slags penge, og det dækker naturligvis over et latinamerikansk marked med en vækst på 11% årligt og et kinesisk adspend, der vokser med samme cifre. Det asiatiske marked vil totalt set vokse 8-10% om året de kommende år.

I reelle tal er de latinamerikanske markeder kun lidt mindre end det asiatiske, der til gengæld er usikkert, og derfor (måske) vokser med dobbelte cifre frem mod 2016.

Det nordamerikanske marked, der er 3,5 gange større end de to andre, ser ud til at vokse med 4-5% årligt frem mod 2016. Ikke dårligt i lyset af de spåede kalamiteter, ”eksperterne” spåede i anden halvdel af 2012. Og for den kritiske læser, der tænker, at redaktøren har udvalgt sine optimister med omhu, tillader jeg mig at anføre, at Veronis Suhler Stevenson – en privat investeringsrådgiver med speciale i medier, uddannelse og marketing – er markant mere optimistisk. Men de lever også af den rådgivning.

Ikke så ringe endda

Vesteuropa gik ud af 2012 med stort set samme adspend som i 2011, og eMarketers vækst-prognoser de næste fire år estimeres til at ligge mellem 2,6% og 1,8% afhængig af året frem mod 2016. Det tyske marked, verdens fjerdestørste og i reelle tal omkring 30 mia. dollar, vil formentlig opleve en stigning i adspend omkring 2% de kommende år.

Sammenligner vi med Megafons Trends-analyse, hvor de 400 største danske annoncører, udtaler sig, forventer flere (33%) at øge marketingbudgetterne mod 20%, der agter at formindske adspenden.

Alt i alt et opløftende forecast, der formentlig ikke bliver ringere af, at det er lavet før Barack Obama forhindrede, at kongressen sendte verdens største økonomi ned ad ”the Fiscal Cliff”.

Læs mere om eMarketers analyse her.

Megafons og Huset Markedsførings Trends-analyse kan læses i Markedsføring 2-2012, eller ved direkte henvendelse til Megafon.