Sidste år gik Umwelt og IUM på scenen ved Advertising Effectiveness Award (AEA) for at modtage en Grand Prix for arbejdet med Yellow-kampagnen for Orifarm.

I år gentog parterne kunststykket med AEA Grand Prixen for casen ”PFA – pension er kedeligt”. 

Og det skorter ikke med roser til bureauerne fra AEA-juryen, som mener, at de har formået at gøre noget så umiddelbart usexet som pension til en interessant kampagne, der ikke bare karakteriseres som modig, men også nødvendig.

Det var således også en enig jury, der enstemmigt kårede kampagnen til Grand Prix-vinder.

Med juryens ord viser casen en god ”kerneforståelse” af kundegruppens behov og adfærd, og den er et prima eksempel på, at markedsføring kan føre sig frem på direktionsgangen iklædt en business case.  Og det er netop essensen i AEA-prisen – der herhjemme har eksisteret siden 2000.

Prisen er inspireret af den engelske IPA Effectiveness Award, som i 2012 bliver uddelt for 33. gang.

Masser af rekorder

Det har på mange måder været et år præget af rekorder for AEA. Hele 49 cases var tilmeldt, og af dem nåede 29 shortlisten, hvilket er første gang i AEA’s historie.

- Det er mit første år med AEA og det har på alle måder været fantastisk. Bureauerne har endnu engang arbejdet hårdt for at sætte markedsføring på dagsordenen som en disciplin, der hører til på direktionsgangen. Og jeg er, som juryen, dybt imponeret over det tårnhøje niveau casene har og kan konstatere, at markedsføring i den grad er en investering, der kan betale sig, siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i DRRB.

Du kan se alle AEA-vinderne i 2012 herunder:

Grand Prix:

PFA – pension er kedeligt

Reklamebureau: Umwelt

Annoncør: PFA

Mediebureau: IUM

Juryens begrundelse:

Det er modigt og nødvendigt at gøre et lavinteresseområde til genstand for en kampagne. Udbyderne ligner hinanden. Men casen er et prima eksempel på, at markedsføring kan føre sig frem på direktionsgangen iklædt en business case. Klare, enkle men også ambitiøse mål, som ydermere er håndteret i en stærk strategisk tænkt eksekveringsplan. Juryen finder, at casen er gennemført, og at den er et fuldendt eksempel på en flot medie- og markedskommunikationsplan i et meget konkurrencepræget marked med vanskellige og/eller ret kedelige budskaber gjort enkle. Uomtvisteligt imponerende målbare resultater med god direkte sammenhæng med initialt opsatte mål og ambitioner - som også giver mening i den forretningsmæssige performance.

Øvrige vindere (i tilfældig rækkefølge): 

Max the Music – Da Pepsi Max slog ærkerivalen af tronen

Mediabureau: Mindshare

Annoncør: Royal Unibrew

Juryens begrundelse:

Juryen finder, at her er tale om en stærk case med en flot medieplan med god brug af diversificeret medieplatform – en 360 graders eksekvering fra sociale medier til retail. Fine direkte afledte resultater.

Sluk solariet

Reklamebureau: Halbye Kaag JWT

Annoncør: Kræftens Bekæmpelse

Mediebureau: Vizeum

Juryens begrundelse:

At ændre vaner er ikke nemt, og specielt ikke, hvis målgruppen har svært ved at koble ændret adfærd med at undgå sygdom senere. Det har denne case gjort. Trods et begrænset budget.

En akuttelefon, tak!

Mediebureau: OMD Danmark

Annoncør: Region Hovedstaden

Reklamebureau: Adtomic

Juryens begrundelse:

Casen gør en "taber-sag" til en vindersag. Der er tale om en konsistent kommunikationsstrategi med klare budskaber. Der er tale om et godt mix af media i strategivalget, herunder også redaktionelle muligheder.

Coin Hunting med McDonald’s

Reklamebureau: DDB Copenhagen

Annoncør: McDonald’s Danmark

Mediebureau: OMD Danmark

Juryens begrundelse:

Casen er tydeligvis baseret på meget præcis og god indsigt i målgruppens adfærd. Særdeles velfunderet strategi og en meget stærk konceptudvikling fulgt op af en imponerende eksekveringskompetence. Casen er et godt eksempel på, hvorledes der kan arbejdes med dels loyalitetsopbygning og dels adressering af at undgå ”the commodity trap”.

Alka - en enkel forvandling

Reklamebureau: Fireball

Annoncør: Alka

Mediebureau: OMD Danmark

Juryens begrundelse:

Dygtigt at løfte et ikke særlig markant brand i et homogent marked med lav interesse. En modig plan med imponerende resultater, som samtidig illustrerer konsistens ved et langt, sejt træk.

F24 – automaterne der gjorde en forskel

Reklamebureau: Sunrise

Annoncør: F24

Mediebureau: OMD Danmark

Juryens begrundelse:

Prisfølsomt og i et vist omfang impulsdrevet marked. Der er skabt både præference og udviklet loyale kunder. Resultaterne er gode og fint målbare, og casen viser en flot udnyttelse af et relativt lille budget.

Kald Det Jørgen!

Reklamebureau: Wibroe, Duckert & Partners / Netpeople

Annoncør: KiMs

Mediebureau: PHD Copenhagen

Juryens begrundelse:

Ikke mange kan skabe et sejlivet univers – og samtidig løbende skabe ny interesse for både brand og univers i kraft af flere selvstændige kampagner. Det er en differentierende kampagne på både pris og positionering. De positive resultater kan tilskrives den erfarne og velunderbyggede strategi kombineret med at få kampagnen effektivt eksekveret.

Ikano bank – Hvad drømmer du om?

Reklamebureau: Rosenstand & Kyllebæk

Annoncør: Ikano Bank


Mediebureau: PHD Copenhagen

Juryens begrundelse:

Det er lykkes at trænge igennem i den lave ende af udlånsmarkedet – både positioneringsmæssigt og i etablering af brandets tone og stil i kommunikationen.

Juryen finder, at der er tale om et fint eksempel på et sammenhængende koncept, samt stærk målopfølgning og dokumentation af fine resultater.

Create your World of Lego Friends

Reklamebureau: Advance

Annoncør: Lego Gruppen

Mediebureau: Carat

Juryens begrundelse:

Pigerne skal indfanges. Der er således tale om en case med præcise og fint afgrænsede målsætninger. Lego har prioriteret og fokuseret skarpt. Et særdeles relevant mediemix og brug af digitale medier. Og en fornem brug af Lego-brandets i forvejen stærke position, der ender som en smuk business case.

Om Advertising Effectiveness Award

Målet er at sætte reklamen i et ledelsesmæssigt og strategisk perspektiv. Kravet til deltagerne er, at de udarbejder en omfattende caserapport, der nøje dokumenterer, hvordan den enklere kampagne har givet annoncøren målbare resultater for sin investering.

De nominerede cases udgives i bogen ”Reklamen til Eksamen”. Den kan fås hos DRRB.