29 ud af 49 tilmeldte cases slap igennem det første nåleøje og er med på årets shortliste til Advertising Effectiveness Awards.

Det glæder DRRB’s direktør Tine Aurvig-Huggenberger.

- AEAs styrke er, at branchen har mulighed for at vise, hvordan den arbejder og den effektivitet og værdi, der skabes, når strategi, forretningsforståelse og kreativitet går op i en højere enhed. Kort sagt er AEA et bevis for, at markedsføring virker, siger Tine Aurvig-Huggenberger og fortsætter: ”Jeg er superglad. Ikke blot har vi fået flere tilmeldinger i år end nogensinde før, men det glæder mig faktisk endnu mere, at rekordmange af buddene er af så høj kvalitet, at de er med i opløbet om at vinde priser".

DRRB’s direktør mener, at det er et udtryk for, at såvel bureauer som annoncører har taget AEA til sig og anerkender den mulighed, som AEA giver for at vise, at forretningsforståelse og kreativitet kan gøre markedsføring til et effektivt konkurrenceparameter.

- Det er en fornøjelse at se branchen bakke op, så vi sammen kan slå dørene ind til direktionsgangen. Vi ved godt, at det er et stort arbejde at skrive en case til AEA, og jeg mener derfor, at det er et udtryk for engagement, vilje og professionalisme, vores medlemmer viser med opbakningen, siger hun.

Meget mere end kreativitet

Hele formålet med AEA-prisen – der herhjemme har eksisteret siden 2000 – er at hive gode cases frem i lyset, som viser, at god markedsføring kan være guld værd for virksomheder. Prisen er inspireret af den engelske IPA Effectiveness Award, som i 2012 bliver uddelt for 33. gang.

Målet er at sætte markedsføring i et ledelsesmæssigt og strategisk perspektiv. Kravet til deltagerne er, at de udarbejder en caserapport, der dokumenterer, hvordan den enkelte kampagne har givet annoncøren målbare resultater for sin investering. Herved adskiller Advertising Effectiveness Award sig fra de fleste af reklamebranchens øvrige prisuddelinger, der hovedsagligt fokuserer på og belønner den kreative nytænkning.

- Det er jo ikke blot et spørgsmål om at vise en fed reklamefilm, eller en flot outdoor. Det handler om at kunne dokumentere en kommerciel kommunikation, der har skabt markante resultater for annoncøren, siger Tine Aurvig Huggenberger.

Måske er det også derfor, at man i spøg siger, at det er den eneste reklamepris herhjemme, som Cillit Bangs kampagner ville kunne vinde?

- Jaaa, måske. Juryen skeler ikke kun til det kreative. Her er det forretningsværdien, det handler om. Heldigvis hænger gode kreative ideer og effektiv kommunikation jo ofte sammen, siger Aurvig- Huggenberger.

Er årets store tilslutning et tegn på, at bureaubranchen er ved at blive ”voksen”?

- Nej, sådan vil jeg ikke formulere det. Det er snarere udtryk for, at vi ser en bevægelse i markedet i øjeblikket, som går i retning af, at annoncørerne stiller nye krav til bureauerne. Blandt andet inden for strategisk rådgivning, og de bureauer, der kan levere varen, det er dem, der vinder kunderne i morgen, siger DRRB-direktøren.

I fjor gik den fornemste pris ved AEA – Grand Prixen – til bureauet Umwelt for arbejdet med kampagnen ”Yellow” for en af Europas største parallelimportører af lægemidler, Orifarm.

Umwelt kunne på baggrund af konstante målinger og benhårdt salgsfokus fremvis en stigning i salget af de markedsførte produkter takket være kampagnen med 50 procent. Omdrejningspunktet i kampagnen var spørgsmålet: ”Do you Yellow?”.

Er der en ny ”Yellow” i år? Hvad er det mest bemærkelsesværdige ved årets bidrag?

- Helt generelt et meget højt niveau, når det handler om at dokumentere effekten af kampagnerne. Derudover er det tydeligt at se, at de sociale medier stort set i alle kampagner er begyndt et spille en meget central rolle, slutter Tine Aurvig-Huggenberger.

Årets vindere af AEA kåres den 28. november, og du kan se hele shortlisten herunder.

 

Kunde

CASE

Bureau

FIH Erhvervsbank

FIH Erhvervsbank – stabil højrente, stabil bank

Hjaltelin, Stahl & Co / electric/rainmaker / OMD

Ministeriet for Børn og Undervisning

DET er BEDST når ALLE er her

envision / Carat

Waoo

FREMTIDEN FÅS NU! - Hvordan Waoo slog de store konkurrenter

envision / Carat

GE Money Bank

Ny attraktiv målgruppe fik øje på gennemsigtig bank

Integral / Vizeum

Dansk Supermarked

Levevis er til for dig

envision/MEC Gruppen

McDonald's Danmark

McDonald´s Social Strategi

OMD

Royal Unibrew

Max the Music – da Pepsi Max slog ærkerivalen af tronen

Mindshare

F24

F24  - Automaterne der gjorde en forskel

Sunrise Reklamebureau / OMD

Alka

Alka - En enkel forvandling

Fireball / OMD

Telenor

Dobbelt Deal blev Win Win

Bates Y&R / OMD

Danske Spil

Kunsten at twiste en juletradition

Bates Y&R / Carat

Region Hovedstaden

En akuttelefon, tak

OMD / Adtomic

Danske Licens Spil

Tårnhøje Odds

Vizeum / BBDO

Boxer

Sådan vandt Boxer antennefolkets hjertet – og det halve kongerige

Sunrise Reklamebureau / Maxus

KIA Import Danmark

KIA – Fornuft der forfører

UncleGrey

Ikano Bank

IKANO BANK – Hvad drømmer du om?

Rosenstand & Kyllebæk

McDonalds Danmark

Coin Hunting med McDonald´s

DDB / OMD

SteelSeries

30 Days og Awesome

Adromi

Lego Gruppen

Create your world of Lego friends

Advance / Carat

YouSee

YouSee – Mere ud af skærmen – mindre signalforvirring

Halbye Kaag JWT / MediaCom

TDC Privat

TDC Privat

MediaCom / Subsero

Volkswagen personbiler

En lille bil fyldt med store ideer

MediaCom / DDB / Subsero

Bayer

Bayvantic.vet

MediaCom / MediaCom Beyond Advertising / Synergi

PFA

PFA Casen – Pension er kedeligt

Umwelt / IUM

Kræftens Bekæmpelse / TrygFondens Solkampagne

Sluk for Solariet

Halbye Kaag JWT / Vizeum

Stimorol

Mega mystic gav mega resultater

IUM / MontDor & Soundvenue Studios

KiMs

Kald Det Jørgen

Wibroe, Duckert & Partners / Phd

Onfone

100% gennemsigtighed gav over 250.000 kunder. Alt inkluderet punktum

IUM / Clan B

Henkel Schwarzkopf

Got2b in Paradise

MEC /Metaphor