Finanskoncernen Alm. Brand har fået ny visuel identitet, signeret design- og brandingbureauet Kontrapunkt.

Det nye look skal ifølge en pressemeddelelse fra parterne markere ”et klart skift væk fra det støvede, lettere tilbageskuende image mod et mere fremadrettet og tidssvarende udtryk” og især tre ting springer i øjnene i forhold til det gamle logo (som du kan se herunder): 

Dannebrog er væk, det samme er punktummet efter Alm i logoet - og så har den blå farve fået en anden nuance.

Bo Linnemann, der er direktør i Kontrapunkt, peger på, at identiteten tager elementer fra finanskoncernens historiske rødder og iscenesætter dem i en moderne kontekst:

- Alm. Brand er en af Danmarks ældste virksomheder. Den soliditet viser sig i det nye logo, der nu rammes ind af et ikonisk kvadrat i stedet for et rektangel. Kvadratet er en af vores absolutte grundformer og udtrykker den robusthed, der kendetegner Alm. Brand, siger han.

Om det forsvundne punktum siger Bo Linnemann:

- Punktummet fastholdes i løbende tekst, fordi det i den sammenhæng skal overholde retskrivningsreglerne, men i logoet er det fjernet - blandt andet fordi det giver en dynamik i logoet, der fanger øjet og sikrer stop-op-effekt. Samtidig signalerer det kursiverede, løbende ”Alm” at de er i bevægelse.  

Nu også med holdninger

I fredags gik Alm. Brand i luften med et nyt holdningsbaseret reklameunivers under sloganet ”Pas godt på de gode værdier”, og ifølge parterne kræver det også et visuelt udtryk, der taler direkte til kunden.

- I det nye logo er alt, hvad der ikke er relevant for kunden skrællet væk. Det før lidt generiske Dannebrogsflag, punktummet og versalerne er skårede fra. De forstyrrede det samlede udtryk. I stedet står navnetrækket nu klart frem på det ikoniske lyseblå kvadrat, siger Bo Linnemann.

Og den blå farve: Hvorfor en anden nuance?

- Den nye farve er lysere, mere ungdommelig og mindre selvhøjtidelig. Dermed signalerer Alm. Brand, at man er en del af finansverdenen, som jo er meget blå, men også at man differentierer sig fra konkurrenterne - og at man henvender sig til en bredere målgruppe end tidligere.

Også hos Alm. Brand selv er der stor tilfredshed med det nye udtryk:

- Kontrapunkt har med kreativitet og forståelse for vores virksomhed skabt en visuel identitet, der både griber tilbage i vores historie og favner det, vi er i dag og vil være fremover. Vi er blevet udfordret af Kontrapunkt, og det har gjort en forskel. Nu har vi en ny og langtidsholdbar visuel identitet, som giver os et redskab til at træde i karakter, og som jeg er sikker på kommer til at tegne virksomheden mange år frem, siger adm. direktør i Alm. Brand Søren Boe Mortensen.