Resultatet viser tværtimod et fald på omtrent én procent.

Trendanalysen er udarbejdet af TNS Gallup i samarbejde med GroupM, og den er baseret på interviews med 136 af Danmarks største annoncører.

- Der er intet, der tyder på en bedring i 2013. Alle pile peger i retning af en tilbagegang i medieomsætningen på et sted mellem 0-3 procent. Dette er GroupM’s konklusion på baggrund af resultaterne fra årets trendanalyse og udsigterne for 2013, siger Trading Director for GroupM, Kenneth Brenøe, i en pressemeddelelse.

Det er printmedierne, der kommer til at stå for det største fald (minus 6-10 procent). Og det er fortsat de digitale medier, der trækker positivt op (stigning på 3-6 procent).

De digitale medier spænder dog vidt. Traditionelle bannerkampagner købt ind på traditionel vis mister momentum, og kampagner købt via online reklamebørser tager yderligere fart.

TV går hård tid i møde

- Databeriget indkøb via budsystemer har helt sikkert fået sit gennembrud, og vil blive rigtig stort i 2013. Search og sociale medier vækster stadigvæk, men dog kun begrænset  i forhold til tidligere. Tv-mediet ser ud til at gå et svært år i møde. En lang række indikatorer peger i retning af lavere omsætning. Generelt forventes det, at efterspørgslen på tv-kampagner vil falde i 2013. TV 2 står svækket i forhold til tidligere, og de nærmeste noget billigere konkurrenter står stærkere. Dette kommer til at betyde, at tv-mediet vil miste 2-5 procent af omsætningen i 2013, siger Kenneth Brenøe.

Der er dog mange faktorer, der spiller ind på udviklingen.

- Et fald på 0-3 procent er bedste bud med den viden, vi har på nuværende tidspunkt. Udbuds- og efterspørgselssituationen på mediemarkedet kan ændre sig hurtigt, hvorfor det er vigtigt løbende at følge udviklingen, når 2013 starter, siger Brenøe.

Hovedresultaterne fra dette års trendanalyse kan findes her.

Huset Markedsføring er i øvrigt selv i luften med omfattende analyse, Trends’13, i næste uge. Den er udarbejdet i samarbejde med DAF (Dansk Annoncørforening), DRRB (Dansk Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening), DLF (Dagligvareleverandørerne), analyseinstituttet Megafon samt Berlingske Tidende.

Analysen følges op af seminarer i København på mandag og i Aarhus den 27. november. Det kan du læse meget mere om her.