Svaret svajede tidligere frem og tilbage, når CMO’erne blev spurgt, om marketingopgaverne skulle insources eller outsources?

Det er ikke længere tilfældet, for nu kigger annoncørerne i dén grad indad.

Når budgetterne vokser – og det gør de i disse år – så skal de interne marketing-ressourcer tilgodeses.

Det viser en ny rapport fra MyResearch, der bl.a. står bag den årlige image-analyse blandt bureauer; MyImage.

206 marketingdirektører medvirker i CMO trendanalysen, og hos godt 60 pct. står inhouse til at stige. Kun knap 5 pct. forventer faldende forbrug på inhouse.

CMO trendanalysen er en af tre analyser, der udkommer i én og samme rapport fra MyResearch. De to øvrige er en stor nøgletalsanalyse af bureauer med over 10 mio. kr. i bruttoavance (i alt 153 bureauer fordelt på 5 bureautyper) samt den årlige trendanalyse blandt bureaudirektører.

Inhouse-tendensen er udtalt uanset marketingbudgettets størrelse, og trendanalysen fortsætter sporet fra sidste år, hvor næsten halvdelen af marketingdirektørerne ville skrue op for inhouse-ressourcer.

De store annoncører går i spidsen

Også når CMO’erne kigger et par år frem, lægges flere lodder i vægtskålen med insourcing. Især de store annoncører trækker læsset. 15 pct. af denne gruppe forventer en stigning på mindst 10 pct.

Adm. direktør i MyResearch, Mogens Østergaard, har dette på bud på, hvorfor annoncørerne opgraderer indadtil:

– Insourcing har alle dage været præget af ønsket om at kunne gøre tingene billigere og hurtigere selv. Men med vor tids fokus på konstant at være til stede bliver drivkraften i særlig grad det fleksible og agile.

– Det ses tydeligt i de to marketing-discipliner, som virksomhederne investerer flest inhouse-ressourcer på: Digital content og håndtering af sociale medier. Hertil kommer håndtering data til anvendelse i marketing.

Fakta

  • Trendanalysen 2017 er sponsoreret af Adobe, Ambition, Intermail og Magnetix.
  • CMO trendanalysen bygger på besvarelser fra 206 marketingdirektører.
  • Bureaudirektør trendanalysen bygger på svar fra 106 bureaudirektører.            
  • Nøgletalsanalysen rummer 153 bureauer – heraf 61 reklamebureauer, 44 digitale bureauer, 17 mediabureauer, 21 PR-bureauer og 10 designbureauer.
  • Trendrapporten fra MyResearch, som indeholder resultaterne fra de 3 analyser, koster 3.950 kr. ex. moms og den trykte rapport kan købes hos MyResearch, adm. direktør Mogens Østergaard, mo@myresearch.dk,41 90 34 01.
  • Medlemmer af Dansk Markedsføring får 10 pct. i rabat.