Det tyske luksusmærke føler sig åndet i nakken af ærkerivalen Mercedes og sætter som en af de få danske annoncører ekstra fart i markedsføringen i 2013.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Ifølge marketingchef, Christine Jelved, hæver Audi reklamebudgettet med 5-10 pct. næste år, hvilket står i stærk kontrast til, at over 70 pct. af landets største annoncører planlægger enten at sænke reklamebudgettet i 2013 eller bevare status quo ifølge den årlige trendanalyse fra TNS Gallup og GroupM.

- Vi har en ambition om at hæve markedsandelen fra 2,8 til 3,5 pct. næste år, bl.a. fordi vi lancerer den nye A3 Sportback, og det kræver selvfølgelig nogle investeringer, siger Christine Jelved.

På nuværende tidspunkt ligger Audi et lille procentpoint foran ærkerivalerne BMW, men ifølge en britisk professor i international branding begynder især Mercedes at ligne en alvorlig trussel mod Audis lederposition i det såkaldte premium-segment.

- Audis udfordring er ironisk nok, at deigennem de seneste fem-ti år har tiltrukket en hel del BMW-kunder på grund af et frækkere design og detaljer som de succesfulde prikkede LED-lygter,” siger David James, executive professor ved Henley Business School og uddyber: ”For Audi vil per definition helst ikke associeres med de fordomme, der længe har hængt ved BMW-ejere, nemlig at de er nogen smart-ass fartbøller, der giver det lange lys i overhalingsbanen.”

 

Børsen