Modebranchen gør det, og masser af FMCG-brands gør det: Dyrker blogger-verdenen som et strategisk værktøj til at brande sig over for relevante målgrupper.

Men faktisk er bloggere også en interessant kommunikationskanal for finansielle virksomheder, der ellers ikke som modebranchen, fødevarebranchen eller elektronikbranchen har konkrete produkter at vise frem.

Alligevel kan finansielle produkter sagtens være relevante for en blogger at fortælle om, og det har flere danske finansielle virksomheder fået øjnene op for. Bl.a. har Codan og Nordea har tidligere gjort det, og i Alm. Brand indgik man i foråret et samarbejdet med fire bloggere for at sætte fokus på, at privatøkonomiske overvejelser slet ikke er så komplicerede endda.

Bloggerne blev bedt om at teste Alm. Brands online platform Pengeliv og dernæst bruge deres viden derfra til at tage et møde med vores finansielle rådgivere og få hjælp til at toptune deres privatøkonomi baseret på deres konkrete behov. Og det gav fine resultater.

Oplagt kommunikationskanal

- Vi kan klart se et positivt mønster. Flere af bloggerne har nævnt vores online univers Pengeliv.dk, hvor de har fået konkrete råd og ’aha’-oplevelser inden deres møde med vores finansielle rådgiver. Vi kan se en tydelig sammenhæng mellem udgivelsestidspunkterne for bloggernes indlæg og en stigning i antal besøgende på vores site, siger Alm. Brands marketingchef Pernille Helweg.

Og hun er ikke i tvivl om, at bloggere er en oplagt kommunikationskanal for finanssektoren.

- Bloggere har generelt en helt unik evne til at formidle på en jordnær og uhøjtidelig måde og sætte selv ”tørre” finansielle produkter ind i en hverdagskontekst, der er relevant for dig og mig.

- Produkter som pension, bank og forsikring er emner, vi alle har et forhold til, og som har stor betydning for vores liv og mulighederne for at udleve vores drømme, siger hun.

Sigter I på særlige målgrupper med denne satsning?

- Der er ingen tvivl om, at kvinder fylder mest blandt dem, der følger bloggere. De er samtidig en målgruppe, som generelt kan være svære at komme i dialog med, når det handler om økonomi. For eksempel er det flere gange påvist, at mange kvinder ikke prioriterer at sikre sig en god pensionstilværelse. Derfor er det oplagt at bruge bloggere som supplement til vores andre aktiviteter.

Slipper kontrollen

For Alm. Brands vedkommende har man fundet frem til de fire bloggere via egen research og med vejledning fra virksomhedens mediebureau.

Der er lagt vægt på, at bloggerne er geografisk bredt repræsenteret, og så var det naturligvis vigtigt, at de selv kunne se en værdi i at få mere styr på privatøkonomien.

Og det har ikke givet anledning til bekymringer, at man så at sige slipper tøjlerne og lader bloggerne kommunikere frit:

- Blogger-universet er jo helt klart stærkest, når bloggeren har frie rammer til at tage fat på et emne på en måde, der passer til lige netop hans eller hendes målgruppe. Det er dem, der kender deres målgrupper allerbedst, og derfor skal vi som virksomhed slippe kontrollen og lade bloggeren bestemme det endelige udtryk, siger Pernille Helweg og tilføjer:

- Når man arbejder med bloggere, opererer man med en ekstra ”gatekeeper”, der giver sit eget syn på sagen. Helt anderledes end en traditionel push-kampagne, der kan styres af virksomheden. Så det kræver selvfølgelig, at dit produkt eller din service er helt i top, så du ”tør” overlade formidlingen af det til andre.

Hvordan lønner I bloggerne?

- Man aflønner bloggere i dag på samme vis som andet annonceindkøb i de købte medier, uden dog at vi dermed kan påvirke det endelige resultat. Derudover er den finansielle rådgivning, som bloggerne i vores tilfælde har fået stillet til rådighed, også et element i aflønningen, slutter Pernille Helweg.

Se et udpluk af bloggernes posts her, her og her.