Baresso lever som bekendt af skænke kaffe ud til folk som er på vej. Derfor oplever kæden i stigende grad, at kunderne uploader flere og flere fotos til Instagram, hvor kunderne gør café-brandet til en del af den positive selvfortælling om dem selv.

I dag er der således mere end 8.292 billeder, som er “tagget” med #baresso, hvor de primære motiver er kaffedrikke og veninder, som hygger med kaffe. Derudover er brandet er blevet “tagget” i flere andre afskygninger

- Tallet lyder ganske højt, lyder det fra Jan Christiansen, som til daglig slår sine folder som “Head of Social hos Bates Y&R, og inden da i tre år, stod i spidsen for Facebook i Danmark.

- Omvendt er kaffe et meget visuelt produkt. Det skaber ikke den store respons at fortælle, at man har en kaffe-date med sin veninde, men hvis man checker ind på Baresso og samtidig poster et billede af kaffen, så skaber man i hvert fald de rette associationer, og opnå meget højere respons fra vennekredsen, fastslår han.

En visuel oplevelse

Han mener, der ligger et stort potentiale, men også en stor udfordring, i at udnytte de mange billeder, som selvfølgelig skaber positiv omtale af kaffe-brandet.

- Mulighederne er jo stadig begrænsede på Instagram, hvorfor det oplagte er at lave konkurrencer, hvor brugerne uploader billeder i forskellige temaer, som en form for foto-safari, siger Jan Christiansen.

Baressos community manager, Sinne Fredslund Madsen øjner fremover spændende muligheder med den sociale billed-tjeneste, som hun mere eller mindre ved et tilfælde opdagede indeholdt flere tusinde billeder med Baresso” tagget på den ene eller anden måde.

Indtil videre har kæden forsøgt at holde trit med kunder på Instagram, ved løbende at “like” brugernes billeder. Det har medført, at kæden inden for blot få måneder har opnået 1.085 followers. Derudover går strategien foreløbigt på at “poste” billeder af produkter og backstagemateriale mindst en gang om ugen, og kommentere på billeder, der er “tagget” med #baresso og andre Baresso-hashtags.

Sinne Fredslund Madsen hæfter sig ved, at der blandt Baressos folowers er en høj “engagement rate” i form af, at 13 pct. i gennemsnit kvitterer med at “like” brandets fotos, hvilket har stor betydning for den virale spredning af såvel produkter som brandet i sin helhed.

- Vi kan helt sikkert øge antallet af followers ved at gå mere strategisk til værks i brugen af de mest populære hashtags. Jeg ser helt overordnet et stort potentiale i mediet. Dels oplever jeg, at der generelt er flere og flere, der bruger mediet - men også hyppigere og i nogle tilfælde mere aktivt end eksempelvis Facebook, konstaterer community manageren som understreger, at brandets fortsat holder fast i Facebook, som brandets vigtigste platform, men nu holder et endnu mere vågent øje med hele markedet og tendenserne i det sociale medielandskab.

Let at dele på farten

Hun mener, at det er Instagrams karakter og opbygning, der er grunden til, at mediet fungerer godt for folk, der er på farten. Som bruger af Instagram behøver man ikke nødvendigvis at være styret af en legitim grund til at uploade et billede, så længe det bare lever op til nogle æstetiske krav og formidler en form for hverdagshistorie, som er værd at dele med ens venner.

- Det er nemt og naturligt at tage billeder med sin smartphone, og fototjenesten sørger for resten - både publicering og tilfører billederne de ekstra æstetiske virkemidler, lyder det fra community manageren og fremhæver tillige mediets gennemsigtighed.

- Jeg behøver ikke at skulle trænge igennem en edgerank, der konstant justeres, som eksempelvis med Facebook - men jeg kan “poste” indhold i sikker forvisning om, at brugerne ser vores billeder. Desuden er det mere accepteret at vise produktbilleder på Instagram, hvis det tjener det formål at præsentere produkter gennem et lækkert filter. Ydermere forekommer der at være stor interesse for backstage-kommunikation. Alt sammen interessant ud fra et kommercielt synspunkt, tilføjer Sinne Fredslund Madsen.

En strøm af billeder

Desuden har Instagram nogle af de samme fordele, som også kendetegner Twitter - at det er nemt at følge brands, kendisser og andre interessante personligheder, som leverer spændende indhold, uden det kræver nogen godkendelse.

Jan Christiansen ser ligeledes et stort potentiale for Baresso, men peger samtidig på; at det er vigtigt for kæden, at den får etableret en decideret kanalstrategi for hver enkelt sociale media-platform.

Hos Baresso sidder man netop i øjeblikket og formulerer en strategi for kædens brug af Instagram, efter at have benyttet tjenesten til kampagnen for Baressos efterårsdrik.

Høj involvering

Gæsterne blev således opfordret til at tage et billede af efterårsdrikken, den såkaldte Choc ’o’ Mint Latte og tagge billederne med hashtagget #chocomintlatte, hvorefter billederne blev importeret til en Facebook-applikation for at sikre en integration mellem de to medieplatforme og skabe yderligere awareness om kampagnen. Som prikken over i’et, blev det bedste foto honoreret med et års forbrug af mintlinser, som udover kaffen, er kaffedrikkens hovedingrediens.

Responsen i form af 75 billeder, lyder måske ikke af meget, men Sinne Fredslund Madsen betegner resultatet som “pænt”, i betragtning af mediets begrænsede udbredelse herhjemme og kampagnen netop var en high involvement-aktivitet, hvor gæsterne skulle købe af drikken, tage et billede og herefter uploade billedet med det rigtige hashtag. Desuden var produktet ikke præcist målretet den unge målgruppe, som netop er de mest aktive brugere på Instagram, men det efterlader til gengæld store forventninger til lanceringen af næste års sommerdrik, hvor Instagram for alvor vil blive kørt i stilling.