Film Grand Prix’en i Cannes og Epica d’Or er de to tungeste filmpriser, bureauer og virksomheder aspirerer til, og fra i fredags har Danmark for første gang spist brød med de store. Ikke med Lego, Carlsberg og Arla som annoncører, nej, med Midttrafik som den modige kunde.

Og som de udførende kræfter finder vi Thomas Falkenberg i et smukt samarbejde med Jan P, vicedirektør Ronni Madsen og deres team i M2Film. Kollektivets gode kemi udløste Epicas fornemste Award for Midttrafiks ”Bussen” i konkurrence med ”The Bear” for Canal+ og ”Cartier Odyssey” for Cartier.

Cartier var vinder i Corporate, mens Canal+ vandt Direction & Cinematography, mens ”What a Wonderful World” for BBC, vinder af Editing & Special Effects, udgjorde den fjerde i film-finalen. ”Bussen” havde vundet ”Transport & Tourist” kategorien med en astronomisk jury-bedømmelse på 8,0 på en 10-trins-skala, hvilket ikke er set i Epicas 26-årige historie.

Chipotles ”Back to the Start” med Willie Nelson som syngende askebæger og vinder af ”Retail & Services” nåede ikke ind i top-5 voteringen. Unilevers ”Pageant” lignede en overgang en mulig kandidat til den største pris ganske som ”The Express” for Heineken, men begge blev overtrumfet af ”BBC” filmen med Richard Attenboroughs smukke, men smalle poesi.

Fra hestens egen mund

Og da ”Bussen”, ”The Bear” og ”Cartier” – i den rækkefølge – havde fået langt de højeste karakterer, stod duellen mellem dem og BBC. Hvorefter jury-medlemmerne advokerede frame-for-frame for deres favoritter.

Og de små lande elskede ”Bussen”, der jo har et minimalt budget, sælger verdens mest usexede produkt, og i øvrigt overholder længde-kriteriet på tre minutter. At nogen overhovedet kan finde på at betegne en bus som ”cool” blev betegnet som en ”tendentiøs frækhed af de positive,” som et jurymedlem formulerede sig.

Men hvad hører vi fra hestens egen mund:

– Udgangspunktet var, at vi ville dramatisere ”ingenting”, siger Thomas Falkenberg, den kreative strateg bag projektet. ”I en højteknologisk tidsalder er der en tendens til, at vi ser ned på mennesker, der beskæftiger sig med det ordinære – som at sikre, at bussen kommer frem. Så i den forstand er filmen også en lille samfundskommentar.”

– Og ud fra dramaet af ”ingenting”, gav filmen faktisk sig selv. Vi lancerede bussen, som om det var den nye iPhone. Sæder, udsigt, knapper, chauffør osv. er ”cool”, hvis elementerne serveres med det rigtige glimt i øjet. Og filmen er faktisk stram, fortsætter Falkenberg, der har et mangeårigt samarbejde med Jan P fra M2Film og Per Pedersen fra tiden i Uncle i Århus.

Netop ”Bussen” er blevet til i det tætte samarbejde mellem Falkenberg og M2Film som produktionsselskab, hvor strategi og eksekvering går op i en højere helhed. Her har M2Film den fordel, at selskabet har ansat en række folk, der har betydelig erfaring fra reklamebranchen, så ”idémanden” ikke står alene med ansvaret.

Og alle de andre dygtige

Midt i euforien for Midttrafiks sensationelle sejr, bør vi ikke glemme de to gange guld til Anthon Berg og Robert Boisen & Likeminded for ”The Generous Store” i Interactive (Food & Drink) og LBi Danmark og A.P. Møller Maersk kampagnen ”Maersk” i Interactive (B2B).

Hello Monday var i kategori-finalen i Interactives ”Media & Entertainment” med den sejlivede ”Lego Life of George”, men var chanceløs over for ”The CNN Ecosphere” og med Serviceplans ”Lego Builders of Sound” som runner-up.

Hjaltelin Stahl gruppens tre indsendelser af holdbarheds-testen for ”Ikea” havde heller ingen chancer for at matche ”The Long Wait” for den britiske multikæde John Lewis. En smuk og generøs kategori-vinder i ”Furniture & Appliances.

Endelig var AdPeoples ”Livslinien” i finalen i Epicas stærkeste kategori i år ”Public Interrest.” Her vandt ”The Hangman” for International Society for Human Rights”, tæt forfulgt af WWF’s ”We are One”, ”Speechless” sponseret af Nike Foundation, og Amnestys ”Independence”.

Så alt i alt var det en historisk smuk Epica-omgang, der som et minimum fortæller os, at hvis annoncørerne bruger penge på både strategi, kreativitet og eksekvering, er det muligt at matche de store udenlandske budgetter. Det kostede Midttrafik godt halvanden million kroner at skabe "Bussen" inklusiv indrykning i TV Øst og TV Vest, fortæller Arne Lægaard, bestyrelsesformand i Midttrafik.