Big Data-analytics giver SAS Institute det bedste årsresultat nogensinde.

Globalt voksede omsætningen 5,4 pct. og i Norden 6,3 pct. i forhold til året før. I den danske del af forretningen er salget af Integrated Marketing Management-løsninger mere end fordoblet. Selve væksten fortolker SAS Institute som resultatet af et pletskud, hvor virksomhederne øgede fokus på kunderne smelter sammen med brugen af den viden, der udspringer af Big Data.

For 36. år i træk vokser analytics-giganten, og sidste års omsætning landede på 16,1 mia. kr. Det har fx fået analysehuset Forrester til at kalde virksomheden for et ”Big Data Analytics Powerhouse.”

SAS Institute opgiver ikke overskuddet, men trods de kolossale investeringer, der ligger i analytics, skyder vi næppe meget galt, hvis ikke tal-kæmpen tjente i omegnen af et par milliarder kroner på forretningerne i 2012.

Hvordan ser de selv på den enorme vækst?

– Mange virksomheder begyndte sidste år at tænke anderledes om at drive deres forretning, fordi de så potentialet i Big Data analytics. Med high-performance analytics kan de løse de sværeste forretningsmæssige problemstillinger tusind gange hurtigere end tidligere, og det skaber helt nye muligheder for bl.a. at øge kundefokus  i realtid, siger Bo Sannung, nordisk direktør for Customer Intelligence i SAS Institute.

SAS-løsninger inden for predicitive analytics – altså løsninger som laver forecast og sandsynlighedsberegninger om den fremtidige udvikling – havde vind i sejlene i alle industrier og i alle kundesegmenter. På det danske marked var det dog især inden for Integrated Marketing Management, SAS havde vokseværk.

– Den del af vores forretning, som beskæftiger sig med Integrated Marketing Management, er vokset over 100 pct. i 2012. Denne markante vækst hænger helt klart sammen med, at virksomhederne i stigende grad organiserer sig med kunden i centrum. Det er en kæmpe transformation, som skal understøttes teknologisk. Mange virksomheder er jo bygget op omkring siloer og har ikke værktøjerne til at følge en kunde på tværs af systemerne, siger Bo Sannung.

– For at holde et stramt kundefokus, skal du være i stand til at opsamle og analysere kundedata fra alle hjørner af forretningen. Kun derved kan du opnå den nødvendige indsigt i kundeadfærden, som sætter dig i stand til at yde en personlig, relevant service i realtid. At sætte kunden i fokus er ikke blot en kulturel omstilling, men kræver et teknologisk fundament, som understøtter processen, og det er netop vores spidskompetence, slutter Bo Sannung.

Det er særligt indenfor finans, forsikring, telekommunikation, energi, detail og interesseorganisationer, SAS Institutes Integrated Marketing Management-løsninger vandt frem på tværs af Norden i 2012.  I Danmark omsætter SAS Institute for små 600 mio. kr. og har over 700 kunder.