Ifølge årets Trendanalyse har 50 procent af de største danske annoncører planer om enten at mindske reklamebudgetterne eller holde dem på status quo i det nye år.

Hos Audi derimod har man tænkt sig at trykke på marketing-speederen i det nye år. Fornylig oplyste bilproducenten således til Børsen, at den danske markedsandel skal vokse fra 2,8 til 3,5 procent i 2013, og derfor vil marketingindsatsen blive boostet med 5-10 procent.

Allerede nu er Audi da også aktuel med en reklamekampagne, men det er ikke en kampagne af den slags, man sædvanligvis ser fra de store bilmærkers side.

Et af indsatsområderne i 2013 er nemlig at give kunderne flere grunde til at være loyale over for Audi, og derfor har premium-mærket lige nu valgt også at sætte fokus et andet sted end på salget af nye biler.

- Vi vil gerne i kontakt med de danskere, der har en ældre Audi – en der er mere end 1 til 3 år gammel – og have dem ”tilbage” til vores autoriserede værksteder. Der er generelt en tendens til faldende loyalitet, hvor folk vælger de ikke-autoriserede værksteder, fordi de tror, de er billigere, forklarer Christine Jelved, der er marketingchef hos SMC, Skandinavisk Motor Co., der står for Audi i Danmark.

Kampagnen, der lige nu kører på print og outdoor, skal tale til alle Audi-ejere.

- Der er jo også danskere, der fx selv tager til Tyskland og køber en Audi, og som vi ikke umiddelbart har de samme relationer til, som de, der køber direkte hos os, men generelt kommunikerer vi her til alle eksisterende Audi-kørere. Det handler om at skabe relationer og knytte dem til os ved at vise, at der også på værkstedsområdet kan hentes merværdi. Vores værksteder også en del af det at skabe loyalitet og relationer, siger Christine Jelved.

Bilen i annoncen er en gammel Audi 60, som stammer fra 70’erne, og det var noget Audi sammen med sit danske leadbureau Ocean gik bevidst efter.

- Vi ville have en stopeffekt, et blikfang, som kunne tale til følelserne, og det ville vi ikke få på samme måde ved fx at vise et foto fra et værksted, så vi jagtede derfor en ægte ældre model. Det viste sig, at bureauet kendte nogen, der havde sådan en fin Audi 60, og så endte vi med at få lov at fotografere den og bruge den i annoncen, fortæller Christine Jelved.

Kampagnen startede i fredags og kører i flere perioder frem til sommerferien. Den kører outdoor og på print i de store dagblade, og i det nye år kommer der radio og muligvis også online til.

Du kan se annoncen i sin helhed i pdf-filen nedenfor.