Nykredit og Partners overrasker endnu en gang. Først med Rasmus Botofts indiske hypnotisør, vi enten elskede eller hadede, når han Peter Sellers-agtigt sagde ”Blå Banke.” Det nyeste skud på stammen – fortsættelsen af ”Blå Banke” universet – er en dejlig varm gang blues musik.

– Vi har i snart to år haft rigtig megen glæde af ”Hypnotisøren” og Rasmus Botoft, og har faktisk fordoblet det uhjulpne kendskab til, at vi også er en bank, siger Morten Møller Madsen, områdedirektør i Koncernmarketing hos Nykredit. ”Men nu er tiden kommet til, at vi skal videre, og der sker ved, at vi synger budskaberne ud.”

If it ain’t broken don’t fix it?

– Ha, ha, ikke alle slogans passer til alle tider. Hypnotisøren havde sin tid og sit enkle udtryk. Han virkede som en håndgranat i en ret triviel kommunikations-strøm, der kendetegner branchen. Han slog det hul i støjen og markedet, han skulle, men nu skal vi brede budskaberne ud. Nu ved danskerne, at Nykredit også er en bank.

Nu hedder det ”Blues for your Bank”?

– Du må for så vidt kalde det, for hvad du vil. Vi skal videre end det enkle bank-budskab. Vi skal brede bankens kvaliteter ud. Og ”Blues” har jo en farve, ikke sandt? Det er ganske elegant, det Partners har fundet på. Ud over at vi bryder med branchens højtidelige kommunikation, fletter vi noget sagligt ind i universet, slutter Morten Møller Madsen.

Nykredits nye univers kører med et betydeligt tryk online og på de store tv-kanaler, lige som der er indgået en aftale med TV2 News om en lidt anderledes ”finansiel” vinkel. Nykredit har også print-kommunikation parat, der er på gaden næste uge, og hvor man kan læse lidt flere detaljer om, at banken ikke er helt som de andre.