BMW og Mercedes har igennem lang tid været hårde konkurrenter. Ikke alene har de konkurreret om samme målgruppe, men også om, hvilket mærke, der kunnet levere de ypperste præstationer for en personbil i ”prestige-segementet”.

Nu er kampen så kommet dertil, hvor de to bilmærker dyster om, hvem der belaster miljøet mindst muligt. Først kom Mercedes med sin ”gennemsigtige” F-Cell brintbil, som med en opgraderet udstyrspakke kørte Tyskland tyndt med det simple budskab, at Mercedesen ikke udleder nogen skadelige partikler.

En kampagne som i øvrigt vandt en Grand Prix ved årets VM i reklame, Cannes Lions.

BMW har valgt at gribe tingene lidt anderledes an, ved i bogstaveligste forstand at ”åbne vinduet” ind til fremtiden på en strækning fra 42’nd Street til 6’th Avenue i New York, hvor forbipasserende køretøjer blev omdannet til BMW konceptbiler, som i ”real time” blev projekteret op på store vinduesfacader.

Nogle vil måske mene, at kampagnen benytter sig af lånte fjer, da begge kampagner delvis benytter samme tekniske set-up med avanceret kamera-projektering og at budskaberne stort set er de samme.

Dog har BMW tilført sin kampagne et twist, ved at anvende bevægelsessensorer og avanceret computerteknologi til at genskabe trafikbilledet i New Yorks gader med el-biler, og tilmed vise den årlige reduktion i CO2-emission, hvis bilerne havde været en af BMW’s elektriske i-modeller.

Det interessante er imidlertid, at bilerne, som blev vist på vinduesfacaderne, var de selvsamme, som kørte på gaden, men i en forklædning som BMW’s konceptbiler, BMW i3 og i8.

Du kan se BMW’s film i toppen af denne artikel og Mercedes-filmen herunder.