Et britisk te-mærke - PG Tips - er det eneste brand, der er i stand til at slå danske B&O, når det gælder Facebook-fans’enes ”brand engagement” – altså om fans’ene gider bruge energi på at interagere med brandet på det sociale medie i form af likes, kommentarer, deltagelse i konkurrencer, osv. Det viser en undersøgelse, foretaget af den britiske afdeling af search- og performancespecialisten iProspect.

I målingen lander B&O på en fornem andenplads på ”brand engagement” – foran både Jaguar, Apple, Adidas, Google, Rolex og det berømte voksmuseum Madam Tussauds. Det fortæller nyhedssitet marketingmagazine.co.uk.

Målingen er fortaget via beregninger, der kombinerer antallet af likes med data fra den nye Facebook-tracking ”Taler om dette”, og ifølge iProspect ligger vinder-brandet PG Tips på en engagement score på over 16 procent, efterfulgt at B&O med 12,6 procent, mens nummer tre, Jaguar, lander på 12 procent.

Angus Wood, der er direktør for paid social media hos iProspect, siger til marketingmagazine.co.uk, at disse niveauer ville have været langt lavere, hvis man alene have foretager målingen på antal fans.

- Men problemet med disse målinger er, at bruger-databaser ofte er købt, og det gør det vanskeligt for brands at gennemskue værdien af et like, siger han og tilføjer:

- Mange brands begynder at se betydningen af ”engagement” frem for ”acquisition”. Det er jo nemt nok at gå ud og købe en masse fans, men hvis de aldrig kommer tilbage og aldrig interagerer med brandet, så er det en investering uden effekt.