De mange nye medier er en kolossal fordel, hvis vi skal blive klogere. De mange digitale kanaler har desværre også en bagside: At vi samles om de prædikestole, vi på forhånd tilbeder.

Det har på én gang gjort samtalerne mangfoldige og atomiserede. Vi råber stadigt voldsommere ind i den skov, hvor vore egne træer gror. Og vi bliver ved med den konsekvens, at de færreste lytter og lærer noget nyt.

Er det ikke en håbløs situation?

– Nej, det er det da bestemt ikke, siger Sune Bang, medstifter og direktør i Kommunikationsbureauet København. ”Det handler om at tage kanalerne alvorligt, på kanalernes præmisser, og så forstå dynamikken hos brugerne.”

Han giver os fire råd til SoMe-arbejdet, og hvor læringen er brugt i en kampagne for Produktionsskolerne, der ikke havde penge til at nå langt ud via paid media. Og her blev bureauet inspireret af socialdemokraten Mattias Tesfayes geniale ord om ”Kloge Hænder”.

Gør det let og giv noget personlig værdi

• Vær personlig

Vi deler det, vi synes om. Det der gør noget godt for os. Håndværkere har ”kloge hænder”. Derfor er opfordringen om at dele et billede af ens ”kloge hænder” spot-on, hvis man vil bringe Produktionsskolerne ind i agendaen.

• Giv noget værdifuldt

Lad dit indhold tilføre samtalen noget, der er værdifuldt for målgruppen. De skal blive en del af noget større. Så ender det som en bevægelse, hvilket er solidt på den lange bane. Og ikke bare godt i en kampagne-periode.

• Gør det let at dele

De sociale medier er hurtige medier. Hvis ting tager tid, er vi videre – eller gemmer delingen til senere. Resultatet kender de fleste. ”Senere” er oftest ”aldrig”. Et billede af dine hænder tager få sekunder, det har krogen til budskabet, og det er delt på et splitsekund.

• Vær interessant

Er man personlig, tilfører værdi på en enkel måde, og lader modtageren shine – groft sagt blære sig via budskabet – har virksomheder og organisationer recepten for en SoMe-succes.

Og hvad var resultatet af indsatsen for Produktionsskolerne?

  • ”Kloge Hænder” opnåede en interaktionsrate på 2 X Facebooks benchmark.
  • Og indsatsen nåede ud til 5 X benchmark for politikinteresserede og meningsdannere.
  • Prisen per interaktion var under 10 pct. af Facebooks benchmark.

Det bedste er næsten, at kommunikationen stadig ruller der ud af.

Du kan læse hele Sune Bangs uddybende holdning her