Det københavnske luksushotel d'Angleterre, som har været lukket grundet en større renovering, slår atter dørerne op i maj, og det bliver til akkompagnement af en ny visuel identitet, der markerer lidt af en milepæl for d'Angleterre.

Den nye identitet og logo skal vise d'Angleterre ”fra en ny, men samtidig historisk velkendt side”, lyder det fra design- og brandingbureauet Kontrapunkt, det står bag.

Det betyder bl.a., at ”Hotel” ikke længere er en del af navnet, fordi d'Angleterre er meget mere end et hotel, hvilket skal understrege ambitionen om atter at blive et knudepunkt, et mødested og en kulturel højborg i hjertet af København.

Derfor undergår hotellet i øjeblikket en større forvandling og relanceres i klassisk stil, der afspejler dets historie som et af verdens første luksushoteller.

- Renoveringen puster nyt liv i de gamle sale, så en opdateret visuel identitet var på sin plads, siger Brand Manager på d’Angleterre, Lars Svensson, og fortsætter: ”Kontrapunkt har formået at løfte os ind i en ny tidsalder ved at udfordre, hvad et nyt d'Angleterre er, hvem vi er der for, og hvordan vi kan række ud mod byen igen. Den nye identitet kommunikerer derfor langt mere klart, hvad d'Angleterre står for i dag.”

Inspiration i den historiske arv

d'Angleterre huser jævnligt internationale begivenheder, og de bonede gulve betrædes af store personligheder, men man skal ikke ret langt tilbage i historien, før d'Angleterre også var et storby-hotspot på en lørdag aften.

Da sprang champagne-propperne lystigt i baren ”Guldkuren”, og natten blev danset ind til musik fra live-orkestret i hotellet midt på Kongens Nytorv.  Den nye profil skulle derfor kunne rumme både livsnydelsen, storbyens puls og den udsøgte oplevelse af privatlivets fred, som hotellet også står for.

Senior Projektleder hos Kontrapunkt, Katrine Goldstein, forklarer opgaven som en balancegang.

- d'Angleterre har en ikonisk status som et symbol på eventyr, nydelse og overdådighed. Det er et sted med liv, et ”grand palais” midt i byen, hvor der samtidig er plads til en helt unik følelse af diskretion og privatliv. Det har været en balance at indramme præcis den identitet, der kan indeholde begge dele, siger hun.

En prestigeopgave

Den nye identitet indeholder bl.a. et mere enkelt logo og en grafisk profil med et moderne og luksuspræget farvehieraki, som skal guide de besøgende gennem hotellets mange services og oplevelser. Centralt for profilen er den gennemgående brug af elementer fra det Gramske våbenskjold, som nogle sikkert vil genkende fra udsmykningerne i d'Angleterres sale.

Kontrapunkt beskriver arbejdet med luksushotellet som en drømmeopgave, der ikke kommer hver dag. Da Kontrapunkt tidligt på sommeren vandt opgaven foran en række andre design- og reklamebureauer, stod det klart, at det var en kæmpe mulighed for at løfte d'Angleterre til nye højder og ind i en ny tidsalder.

- d'Angleterre er et stykke dansk kulturhistorie, og det skal det også være i fremtiden. Vi er stolte af at kunne markere denne milepæl sammen med dem, og vi har virkelig nydt opgaven, slutter Katrine Goldstein.

Du kan se det nye - og det gamle - d'Angleterre-logo i toppen af denne artikel. Den nye visuelle identitet bliver først afsløret senere.