Amerikanske Viacom, der  håndterer omkring 170 medienetværk globalt og dermed er et af verdens største medieselskaber, dropper egen salgsindsats vedrørende tv-spots på musikkanalerne MTV og VH1 herhjemme.

Arbejdet overdrages i stedet til svenskejede MTG (Modern Times Group), som i Danmark måske bedst er kendt for selskabets tv-kanaler under TV3-brandet.

- MTG er en stærk partner med en enorm erfaring og en stærk position i markedet, som  vi er overbevist om vil hjælpe os til yderligere vækst og med at cementere de stærke brands, vi arbejder med, siger Vice President Rasmus Dige fra  Viacom Nordic

Det digitale salg, Brand Solutions-aktiviteter og distributionen af de to musikkanaler vil fortsat blive håndteret af det danske Viacom Int. Media Networks kontor, der også huser både salgs- og distributionsafdeling for børnekanalen Nickelodeon.

Der skal satses på børnekanal

Og børnekanalen er netop kernen i sagen. Viacom har nemlig besluttet sig for at gå ”all in” på Nickelodeon, der siden lanceringen i 2008 har været en succes målt på seertal og kommercielt.  Nickelodeon er således i dag af de største kommercielle børnekanaler i Danmark drevet af indhold som ”SvampeBob”, ”Avatar” og ”Dora”, og det har gjort kanalen til en af de foretrukne reklameplatforme for mange annoncører.

Danmark er det land i Norden, hvor de største børneannoncører befinder sig, og det er derfor oplagt, at Viacom Intl. Media Networks flytter den kommercielle ledelse for Nickelodeon fra Sverige til det danske kontor.

I den forbindelse er danske Jean Gorell blevet forfremmet til Nordic Sales Director, og dermed vil de svenske, danske og norske salgteams fremover rapportere til hende.

Desuden er antallet af personer, der arbejder med den kommercielle side af Nickelodeon øget, og der er indgået et samarbejde med det danske kreative bureau MintCph.

Viacoms satsning kommer ganske få dage efter, at en anden mediekæmpe, Disney, meldte ud, at selskabet ville skrue op for reklamesalgsaktiviteteren på børnekanaler herhjemme.