Det digitale bureau Vertic, som er danskejet, men i øvrigt har kontorer i både New York, Singapore og København, har gennem det seneste år arbejdet tæt sammen med Egmont-koncernens undervisningsforlag Alinea omkring udformningen af digitale læringsmidler til grundskolen.

Sammen har parterne foreløbig kreeret en række nye og anderledes digitale læringsmidler – og resultatet er ifølge Vertics topchef Sebastian Jespersen et godt eksempel på, at der er nye tider på vej.

- Vi ser direkte en trend, hvor vi bliver en del af Research & Development, eller produktudviklingen, hos en række af vores kunder. Vi har været med til at skabe et nyt produkt for Philips inden for beauty sektionen, og for SAP har vi været med i en del af produktudviklingen af deres Enterprise App Store. Det samme gør sig gældende for en række af vores pharma kunder, siger Sebastian Jespersen.

Samarbejdet med Alinea er særdeles omfattende og har involveret mere end 12.000 timer alene i 2012.

- Det skaber nogle nye og meget spændende muligheder for os som digitalt bureau at være en del af produktudviklingen. Dels er budgetterne mindre konjunkturafhængige, og dels får vi nogle helt andre og mere strategiske diskussioner med vores kunder, siger Sebastian Jespersen.

Han nævner blandt andet det amerikanske bureau R/GA arbejde med Nike Fuelband, som et andet eksempel på, at især digitale bureauer i stigende grad kommer til at spille andre og mere strategiske roller hos kunderne. Nike Fuelband vandt to Grand Prix ved VM i reklame i Cannes i sommer.

- Det er et godt eksempel på udviklingen. Og i takt med at flere produkter bliver koblet til, eller direkte skabt, på den digitale platform, ser jeg det som en naturlig udvikling for os som bureau at få en rådgivende funktion for vores kunder. Det kan være rådgivning omkring mulighederne for at opnå en tættere og værdiskabende relation mellem kunden og brandet. Det kan handle om integration af sociale medier eller det kan være decideret nye 100 procent digitale produkter, siger Sebastian Jespersen.

Og med det på nethinden er det blevet tid til at åbne årets julekort fra Vertic.