Siden partnergruppen i Propaganda McCann i slutningen af 2008 blev opløst, har der været skrevet en del om McCanns og Mensch’s bedrifter. Begge bureauer oplevede fremgang, den ene efter lidt tomgangs-hikke, og begge er endt med en masse nye kunder.

Men hvad skete der med det tredje bureau, der dukkede op efter opløsningen af Propaganda? Det bureau hedder Kommunikationsbureauet København, og minsandten om ikke også de er gode til at tjene penge – faktisk de bedste pr. medarbejder i den danske bureaubranche. Indtil videre.

Og de har netop offentliggjort deres seneste regnskab for 2011/12, som igen viser et pænt overskud og en skyhøj indtjening pr. medarbejder.

Det er mere end 3 år siden, I startede Kommunikationsbureauet København. Hvad laver I egentligt?

– Når vi skal prøve at sige det kort, siger vi: Langsigtet påvirkning af samfundet. At vi ændrer samfundsstrukturer, siger adm. dir. Sune Bang.

Kors i hytten. Det lyder langhåret – kan du været lidt mere konkret?

– Kommunikation er et meget magtfuldt håndværk, som kan flytte ikke bare varer, men også skabe samfundsmæssige ændringer. Og det gør vi for mange forskellige kunder.

Et eksempel?

– Kan du huske, at man for nogle år siden omtalte et år på en efterskole som et fjumreår? Det var med til at true alle efterskolers eksistensberettigelse og få politikerne til at foreslå 3-cifrede millionbesparelser på finansloven. Her har vi hjulpet med til at undgå disse besparelser og re-positioneret efterskolen gennem målrettede kampagner, som et mere effektivt og dynamisk skoletilbud.

Et andet eksempel?

– Rådgivning af europæisk pelsavls kommunikation til EU Parlamentet bl.a. gennem annoncer i Parliament Magazine hver 14. dag i et helt år.  

Det er alt sammen holdningskommunikation. Har I slet ingen ”almindelige” kunder?

– Jo, for der er en del kommercielle kunder, som har opdaget, at USP-kommunikation ikke kun er svaret på mange af de udfordringer, de står med. Der er en stigende efterspørgsel efter kommunikation, der stikker dybere og vil mere end bare fortælle om produktet.

Eksempel?

– Vi arbejder fx med virksomheder som FDB, Pandora og Apple. Og det er meget sjældent en simpel problemstilling, de stiller os overfor. Den ligning, som skal regnes ud, er ofte ret lang.

Hvem er så ”borgerne” i København? Er det en speciel slags kommunikationsfolk, der skal til for at kunne løse disse opgaver.

– Vi lever af at formulere vores kunders meninger så præcist som muligt – og har derfor måske lidt flere holdninger til det samfund, vi er en del af. Jeg elsker vores daglige frokoster, for debatten er altid intens og ofte meget ideologisk funderet. Uanset om det drejer sig om pressen, politik, opgaver eller for den sags skyld realityshows, der er dagens emne.

– Sådan arbejder vi også på de fleste opgaver. Alle, der har noget at byde ind med, er en del af processen og hjælper til med at gøre det endelige produkt så præcist som muligt. Det kan være ret krævende, at alle føler et stort ansvar for, hvad som kommer ud af København, selvom man ikke er med på opgaven. Jeg er ikke blevet mindre gråhåret af det, men det gør vores arbejde mere interessant og bedre.

Er der forskel på København og de tidligere bureauer, I har været på?

– Vi talte faktisk om det forleden og kom frem til, at den største forskel egentligt er, at vi har et meget tættere samarbejde med vores kunder, end vi før har haft. At vi ofte næsten føler os som kolleger eller en forlænget marketing- eller kommunikationsafdeling. Vi kan godt lide at føle os i samme båd, slutter Sune Bang.

Så selvom etableringen af Kommunikationsbureauet København ikke fyldte så meget, er det ikke gået stille for sig de seneste 3,5 år. Det er lykkedes de tre tidligere partnere fra Propaganda – Tobias Rosenberg, Olof Stenström og Sune Bang at bygge deres helt egen position i den danske reklamebranche – og lave en god forretning ud af det. Godt 1,7 mio. kr. i bruttoavance per ansat er vel ikke så ringe endda?

 

Omsætning 2011/12: 19.404 mio. kr.

Bruttoavance: 12.160 mio. kr. (+17%)

Overskud: 2,3 mio. kr.

Antal medarbejdere: 7 i gennemsnit i regnskabsåret. Bureauet beskæftiger i dag 11 personer.