Foto- og elektronik-giganten Canon har gennem de senere år engageret sig i adskillige sportsevents - internationalt ved VM i Rugby 2019 og i Danmark med sponsorater af FC København og FC Midtjylland.

Og nu kaster Canon igen kræfter og ressourcer ind i sportens verden: Denne gang som sponsor og samarbejdspartner ved VM i ishockey, der for første gang nogensinde kommer til Danmark til maj.

- Vi ser kombinationen af Canon og sport som to størrelser, der hænger tæt sammen. Canon brænder for at fortælle historier gennem video og billeder - et VM i Ishockey på dansk jord er en historie, der bare skal fortælles, siger marketingdirektør for Canon Danmark, Thomas Kronbo.

VM-kampene spilles henholdsvis i København og i Herning, og Thomas Kronbo siger, at netop den balancerede og det brede geografiske fokus, som IIHF (International Ice Hockey Federation, red.) har udvist ved at placere turneringen både i øst og vest spillede en afgørende rolle for beslutningen om at sponsorere verdenseventen:

Et perfekt match

- Canon har altid haft en stærk repræsentation af B2B-forretningen i Herning, så det faktum at Danmark spiller deres gruppekampe i Herning var bestemt et plus, da beslutningen af sponsoratet skulle tages. København og Herning er begge helt afgørende områder for vores forretning. Derfor giver det rigtig god mening at bakke op om eventen, siger han.

På arrangørsiden står selskabet Ishockey VM 2018, og her siger salg-og marketingdirektør Maja Grimnitz om det nye samarbejde:

- Canon er et brand og firma, som er kendt for at levere på allerhøjeste niveau, og til VM hylder vi sportens ypperste udøvere. Derfor ser vi Ishockey VM 2018 og Canon som en perfekt match mellem to parter, der stræber efter perfektion. Vi er stolte over, at Canon har valgt at indtræde som partner, og ser enormt meget frem til samarbejdet.

Prof-service og awareness

Som ved andre store sportsevents vil Canon også være på pletten med support til de mange professionelle Canon-fotografer, som kommer for at fortælle og dokumentere de 16 holds kamp om trofæet og prestigen af en VM-sejr.

Der bliver således oprettet en Canon Professional Service-tjeneste, både i Herning og København, som kan assistere fotograferne med udstyr og service.

- Til en begivenhed som denne kommer der fantastiske sportsfotografer, som vi gerne vil sikre har adgang til det bedste udstyr. Vi lever for historier og har tradition for at være det foretrukne værktøj til at fortælle sportens og ishockeyens historie. Derfor skal fotograferne til denne event naturligvis også have de bedste vilkår. Vores nyligt introducerede tagline hedder ”Live for the story_”, og vi vil sikre, at fotograferne, der lever for at fortælle historien om Ishockey VM 2018, har perfekte forhold, siger Thomas Kronbo.

Ud over servicen til de professionelle fotografer, ligger der masser af aktivering i pipelinen hos Canon Danmark.

- Fx kommer vi til at kunne køre Canon-brandede videoer på den storskærm som er henover arenaen i pauser og andre spilstop. Vi har logoer på bagvæg under interviews, og vi kommer til at være en del af fan-zonen i hver arena, hvor vi vil bringe ishockey og Canon sammen på en spændende måde, siger Thomas Kronbo.

SoMe og hospitality

Der satses også på sociale medier med bl.a. konkurrencer og content fra mesterskaberne på Canons forskellige kanaler, og så er hospitality et vigtigt element:

- Vi kommer til at tage kunder og partnere med til kampe både i form af billetter og arrangementer. Det er generelt meget vigtigt for vores relationer og tæt knyttet til vores salg, siger Thomas Kronbo.

Canon ønsker ikke at oplyse værdien af sponsoratet, men Thomas Kronbo siger:

- Det er klart, at det er en større aftale, men ikke nogen kæmpe aftale. Dog har den noget volumen, da Canon Finland og Canon Sverige også er inde over. Desuden er den både for vore B2B og B2C forretning her i Danmark.

Han tilføjer:

- Men vi har været meget skarpe på, at alle investeringer skal være tæt bundet op på vores salgsafdeling, så det er noget, vi kan bruge konkret i forretningsøjemed. Det er vigtigt for os at præcisere.

Canons ishockey-aktiviteter håndteres i øvrigt inhouse, men ellers samarbejder Canon i Danmark med flere forskellige bureauer: På PR-fronten har man et nordisk set-up med Geelmuyden-Kiese, og i Danmark har bl.a. UncleGrey skabt flere prisvindende kampagner for brandet.