”Alt for ofte overser brands muligheden for at ”connecte” og skabe ægte og direkte engagement, hvor det er allervigtigst – nemlig når brands møder forbrugerne ansigt til ansigt”.

Sådan siger Dion Guldbjerg, direktør i Montdor. Og hvorfor siger han det?

Baggrunden er, at Montdor netop har hjulpet Carlsberg med at designe Odenses nye store indendørs street food, Arkaden Food Market. De to iværksættere bag projektet valgte Carlsberg som samarbejdspartner, fordi bryggeriet gik til sagen med et ønske om at være med til at give gæsterne en helt særlig oplevelse, der bygger på byens og stedets historie.

– For os handler indsatsen i Horeca generelt og Odense street food specielt langt fra kun om at sælge øl, siger Morten Pump Poulsen, Senior Channel Development Manager hos Carlsberg.
– Vi går ind i alle projekter med et ønske om at skabe værdi for både os selv, vores samarbejdspartnere og gæsterne. I Odense har det været vigtigt at blive en integreret del af stedets fortælling, og resultatet taler for sig selv.

Når en bar bygger brands

Det resultat, Morten Pump Poulsen omtaler, er den imponerende bar, 12-meterbaren, som er placeret centralt i Arkadens hovedrum.

En bar ingen gæster kan undgå at lægge mærke til.

12-meterbaren har ikke fået sit navn, fordi den er 12 meter lang. Navnet stammer fra Vestergade, hvor Arkaden ligger. Vestergade er Odenses ældste gade og var i gamle dage 12 meter bred, så to hestevogne kunne passere hinanden.

Montdor trækker i designet af baren tråde tilbage til Odenses storhedstid som handels- og købstad og udnytter Arkadens store rum til at skabe en opsigtsvækkende installation, der kun kan ligge netop her.

På den måde bliver Carlsberg en medskaber af det miljø og den stemning, der skal få Odenseanere og andre til at besøge Arkaden Food Market igen og igen.

Giv folk noget ægte at snakke om

– Engagement, involvering og responsrate er nogle af tidens mest populære marketingtermer. Det handler som regel om sociale medier. Og det er jo rigtigt, at vi taler direkte til folk i SoMe, men vi møder dem gennem en lillebitte skærm uden lyd, siger Montdor-direktør, Dion Guldbjerg.

– Hvad med det fysiske møde, hvor vi kan aktivere alle sanser og give folk en oplevelse, der gør brug af selve produktet? Her betaler folk endda for at være sammen med os. Så skylder vi altså at gøre noget andet end bare smække et logo op.

– Derfor er vi virkelig stolte af det arbejde, vi har lavet sammen med Carlsberg i Odense. Det er ikke bare en bar – det er et kunstværk. Et kunstværk, som tilfældigvis også er en bar med gode øl fra Carlsberg. Det er sådan noget, der giver folk noget at snakke om og knytter dem tættere til brandet, slutter Dion Guldbjerg.