Hvad kan et kreativt team opnå med en kuffert og et brief på den tid, det tager at dele en Carlsberg?

Den udfordring stiller øl-brandet nogle af reklamebranchens unge talenter i et nyt, utraditionelt projekt, der foregår i den sydfranske badeby Cannes i forbindelse med VM i reklame.

Brief:Case Sessions hedder projektet, der foregår på udvalgte locations i byen. 20 kreative teams  fra forskellige verdensdele dyster mod hinanden i Carlsbergs kreative leg, hvor det gælder om at komme med idéer og løsninger til en stribe ”umulige” briefs i løbet af bare 30 minutter.

- Vi vil inspirere os selv og omverden til at dyrke kreativitet – og engagere os mere i de kreative miljøer. Men i stedet for at prædike, vil vi hellere lade brandet træde i baggrunden og skabe nogle rammer, hvor kreative kan lege med og skabe historier sammen med os. Der er intet så inspirerende som en idé, der afføder kreative tanker og handling, og det vil vi gerne være med til at hylde, siger Daria Rasmussen, Global Senior Digital Communication Manager hos Carlsberg.

En kuffert

I legen indgår en særligt indrettet Carlsberg-kuffert med kreative remedier af både den analoge og den digitale salgs - samt ”rekvisitter”, der kan stimulere den kreative proces.

Men omdrejningspunktet i projektet er deltagerne. Kufferten fungerer som et hjælpemiddel, der skal bringe det bedste frem i de kreative, og der er ingen grænser for, hvilke typer af idéer, platforme eller medier, der kan indgå i idéen.

- Jeg kan allerede nu godt afsløre, at der er tale om nogle skæve briefs, som virkelig kan udfordre. Overordnede, globale problemstillinger møder humor med henblik på at give et twist, som forhåbentlig vil kaste originale tanker af sig, siger Christian Green, kreativ direktør og partner i Patchwork, der står bag projektet.

Bedste sessions bliver til film

Brief:Case Sessions er en del af et nyt master program, som Patchwork har udarbejdet sammen med Carlsberg, hvor formålet er at nå ud til kreative miljøer rundt om i verden.

- At være modig, overskride forventninger og turde at gå nye veje ligger tæt op af Carlsbergs brandværdier. Derfor fandt vi det naturligt at gå aktivt ind i de kreative miljøer på en underholdende måde og med et Carlsberg'sk glimt i øjet, siger Christian Green fra Patchwork, der har samlet de kreative duellanter, som består af alt fra reklamefilmsinstruktører til kreative direktører og tekstforfattere.

Når de kreative teams har arbejdet i 30 minutter, og ”the big idea” er fundet, skal der pitches for Carlsbergs medbragte team. De kreative anstrengelser munder siden ud i en stribe webisodes med de bedste deltagende hold.

Patchwork producerer filmene, der distribueres til de kreative netværk samt via Carlsbergs sociale mediekanaler. Der duelleres i løbet af Cannes Lions festivalen, i denne uge, og filmene offentligøres i ugerne efter.

Kampagnen ligger i forlængelse af ølmærkets sponsorat af Young Director Award, som også afholdes i Cannes Lions ugen.