Næsten fire år har det taget at få afklaret spørgsmålet om lov og ret i forhold til omdeling af cykelsadel-betræk i det offentlige rum. En reklameform, som Citrusmedia gennem en årrække har praktiseret for forskellige kunder.

Københavns Kommune mente ikke, omdelingen var lovlig, men nu har Citrusmedia fået rettens ord for, at både kampagneformen og mediet er fuldt ud lovligt. Og sagens udfald modtages naturligvis med stor lettelse og glæde hos Citrusmedia.

Advokat Simon Hauch, der har kørt sagen for Citrusmedia, er tilfreds med afklaringen.

- Det er det, vi har kæmpet for i al den tid, hvor spørgsmålet har været uafklaret, og Københavns Kommune med forskellige midler har søgt at stille hindringer i vejen. Det er derfor en befrielse, at vi nu har fået rettens bekræftelse på, at Citrusmedia hele tiden har haft ret, og at Københavns Kommune både har taget fejl og behandlet os og vores kunder forkert.

Sagen har været principiel på mange måder, og afgørelsen er af stor betydning for Citrusmedias fremtidige kampagneaktivitet og bevægelsesfrihed i forhold til brugen af kreative løsninger, lyder det fra bureauet.

Det var således håbet, at afgørelsen ville være klar og entydig, forklarer Simon Hauch.

- Man kunne have frygtet at retten ville træffe en afgørelse, der havde efterladt fortsat tvivl om, hvorvidt man må benytte alle former for sadelbetræk. Det er heldigvis ikke tilfældet, idet rettens klare afgørelse betyder, at alle former for sadelbetræk – både med reklame for erhverv og ikke-erhverv – er lovlige, siger advokaten.