Når den nyeste Ice Age film ”Ice Age 4 – på gyngende grund” får premiere i morgen torsdag, er det kulminationen på et tæt samarbejde mellem filmselskabet 20th Century Fox og den kommercielle partner SodaStream.

Samarbejdet byder blandt andet på produkter baseret på scener og figurer fra filmen samt et reklamespot, hvor blandt andet det uheldige egern Scrat og dovendyret Sid optræder.

Og det er faktisk første gang, at 20th Century Fox selv producerer et kommercielt spot (se spottet nederst i artiklen), hvor deres animationsfigurer indgår aktivt, så allerede her har samarbejdet skrevet et lille stykke reklamehistorie.

- Ice Age-filmene er fantastisk populære og har solgt billetter for næsten to milliarder dollar verden over. Børnefamilierne elsker dem, og dermed er universet en fantastisk mulighed for at få øget kendskabet til vores produkt hos netop denne målgruppe, der er en af de vigtigste for os, siger landedirektør for SodaStream i Danmark, Tanja Larsen.

Ambitionen er, at der inden årets udgang står en sodavandsmaskine i et ud af 10 danske hjem, og ét af de kort, der trækkes op af hatten i kampagnen, er miljøet.

Men det er man ikke helt tilfredse med hos den amerikanske læskedrik-gigant Coca-Cola.

Miljø-ballade

Et af SodaStreams absolutte USP’er og kernebudskaber på globalt plan er nemlig, at de er et miljøvenligt alternativ til sodavand i plastikflasker. Flasker, som i mange lande skaber problemer, fordi det kræver enorme ressourcer at håndtere dem affaldsmæssigt.

For at gøre opmærksom på problemet, har SodaStream derfor i mange lande – ud over den rene markedsføring via Ice Age-filmen - gennemført en stribe events, hvor plastikflasker fra affaldspladser mv. samles sammen og placeres i et stort, gennemsigtigt bur.

Kampagnen som går under navnet ”The Cage”, kører i øjeblikket i Sydafrika, og her har SodaStream-medarbejdere (sammen med andre mennesker, der ønsker at gøre opmærksom på problemstillingen) samlet 5.078 flasker sammen – det antal, som en gennemsnitsfamilie i landet typisk forbruger og smider væk i løbet af tre år.

Og det har fået Coca-Cola til at fare i blækhuset. Her har man nemlig opdaget, at der blandt de mange flasker i buret lå nogle gamle Coca-Cola, Fanta og Sprite-flasker…

Så nu har læskedrik-gigantens jurister skrevet til SodaStreams ledelse og bedst dem stoppe kampagnen – konkret med reference til aktiviteten i Sydafrika. Se brevet her.

Sagen har bredt sig til flere internationale medier og er blandt andet beskrevet i en artikel i Forbes, hvor SodaStreams topchef Daniel Birnbaum er citeret for at sige, at der skal mere end et brev fra en advokat til at lukke munden på ham.

- Det er fuldstændig latterligt. Hvis de mener at have rettigheder over deres affald, så burde de også sørge for reelt at eje det, og dermed skaffe det af vejen. Men i stedet for at få tak for at rydde op, så får vi trusler om en retssag, siger han til Forbes.

Se den tilknyttede film herunder.