AEG har i siden lanceringen i forrige århundrede haft fokus på design, og i 1907 stod AEG fadder til begrebet Corporate Identity.

Indtil da var samarbejde mellem virksomheder og kunstnere til for at ”skjule” produktionsdetaljer og forskønne bygninger, men AEG og kunstneren Peter Behrens ville det anderledes.

Kunstneren ville samle det hele i én samlende visuel identitet på tværs af brands, bygninger, lokaler og reklamer.

Peter Behrens grundtanke var, at design skulle afspejle funktion og stadig forblive kunst. Dén filosofi er stadig rettesnor for designerne i AEG. Under mottoet ”Perfekt in Form und Funktion”, fortolker de fortsat tidens trends og behov ind i nye hvidevarer til den kræsne forbruger.

Gennem tiden har AEG både stået bag verdens første vaskemaskine til hjemmet, den første dampovn og gjort verden bekendt med induktionskomfuret. Og designmæssigt har AEG også været banebrydende. Behrens oprindelige designfilosofi er stadig tydelig hos AEG, hvor designernes ypperste mål er at forene form og funktion.

- Det er vigtigt for os, at designet i AEG tydeligt afspejler Behrens grundliggende filosofi – at kunst og industri kan og skal forenes, og at designet skal afspejle produktets funktion, fortæller Trade Marketing Manager Elisabeth Klitten fra AEG og fremhæver, at designet både er moderne, innovativt, funktionelt og klassisk.

- Corporate Identity eller branding kendetegnes ved ønsket om at samle, koncentrere og skabe entydighed – og det var netop det, Behrens gjorde, da han i 1907 blev hentet til AEG. Alle sten blev vendt, og virksomheden gennemgik en dengang komplet ny proces for en industriel virksomhed. Egen skrifttype, nyt logo, nøje designede fabriksbygninger og integrerede genkendelige reklamekampagner for produkterne hørte med i processen. Det var banebrydende, og netop derfor tituleres Behrens ofte som en af fadderne til
Corporate Branding og Identity, fortæller professor Majken Schultz fra CBS.
Behrens var ikke nogen ”hr. hvem som helst”.

Talenter som Mies van der Rohe og Le Corbusier stod i lære hos den kompromisløse kunstner, der gjorde op med modsætningerne mellem kunst, arkitektur og design.
Allerede i 1901 tegnede og designede Peter Behrens sit første komplette univers, da kunstnerkollektivet i Darmstadt, Tyskland, skulle huses. Alt fra den overordnede arkitektur til stole og bestik stod han bag.

For AEG skabte Behrens alt fra en komplet ny skrifttype og nyt logo til virksomhedens nye fabriksbygning i Berlin med hidtil uset blotlægning og fremhævelse af industrielle detaljer. Og for at gøre oplevelsen komplet designede Behrens også ure, reklamer og selvfølgelig produkter.

Også herhjemme har kunstnere arbejdet med virksomheders identitet gennem det æstetiske udtryk. Et eksempel er SAS Royal Hotel, hvor den danske arkitekt Arne Jakobsen har designet både bygning og inventar. Fuldstændig i overensstemmelse med Behrens grundtanke.