Den store forkromede ”Handlingsplan for Offensiv Global Markedsføring af Danmark” får i dag i dagbladet Børsen sønderlemmende kritik for blandt andet manglende målsætninger og manglende resultater.

En af aktiviteterne under den store Handlingsplan - Giro d’Italia-starten, som løb af stablen i Danmark i maj sidste år – har imidlertid genereret ret så målbare resultater. Det viser en analyse, som VisitDenmark - på giro-startens vegne – har gennemført.

Analysen evaluerer begivenhedens effekt på en række parametre som tilskueroplevelse, presseomtale, turismeomsætning og effekt af den internationale markedsføring. Og resultaterne er yderst positive.

Eksempelvis kan nævnes en anslået PR-værdi for godt 20 mio. kroner samt en estimeret turismeomsætning på cirka 108 mio. kroner i værtskommunerne – heraf omkring 40 mio. fra internationale turister.

Kampagnebudgettet var på 3,5 mio. kroner til den internationale markedsføring, hvortil kom 500.000 til danske sponsoraftaler med bl.a. BT og Arriva.

Pengene blev dels brugt på owned media, herunder visitdenmark.com/giro samt kampagnesites, og dels på bought media, herunder bannere på rejse-, livsstils- og cykelsites, samt til nyhedsbreve, print og PR.

Samlet set blev kampagnen vist 65,8 mio. gange på tværs af forskellige medier.

Der blev gennemført presseaktiviteter i syv lande ud over Danmark, og indsatsen ramte anslået 33,3 mio. læsere, svarende til en estimeret annonceværdi på 20,6 mio. kroner.

Hertil kommer, at VisitDenmark leverede bidrag om Danmark til kommentator-håndbogen, som blev brugt under Giro d’Italia. Det gav en tv- og radio-eksponering i Italien, som ramte 38,4 mio. seere og lyttere, hvilket anslås til en annonceværdi på 291,7 mio. kroner.

Bag projekt ”Giro‐start 2012” stod værtskommunerne Herning og Horsens, Region Midtjylland og Sport Event Denmark. Desuden bidrog VisitDenmark, Markedsføringsfonden og dagbladet BT til markedsføringen af eventen.

Læs mere i Markedsføring nr. 2, der udkommer i denne uge.