Livet er en tragedie, når det opleves tæt på, men en komedie, når man har det lidt på afstand, sagde Charlie Chaplin. Netto nikker til visdommen efter nylig erfaring med en Berlingske business-journalist.

Historien er en lærestreg i framing, og den efterlod Netto-ledelsen med forbløffelsen malet over hele 5-øren, og i vildt kommunikativt baglænsløb fra en i og for sig aldeles fornuftig strategi. Sådan er de sociale medier altså også, kunne man hviske, ikke mindst fordi vi i det seneste nummer af Markedsføring har tema om netop sociale medier.

Sandheden i historien er, at Netto tænker ekspansivt og vil være endnu stærkere tilstede i Europa. Aldi og Lidl skal mødes på deres egne arenaer, og 80 millioner tyskere og 45 millioner polakker skal jo også have mad.

Netto fortæller så historien til en Berlingske business-journalist, der noterer flittigt om den ekspansive strategi. Også at Netto dermed vil promovere gode, sunde, danske varer – der udgør 90% af sortimentet – til europæerne.

Undervejs spørger journalisten ind til, om ikke også Netto udvider sortimentet med produkter fra andre lande, og det gør Netto naturligvis. Vanen tro med vin fra bl.a. Frankrig og Italien og Gouda-ost fra Holland, der har været en succes siden det sjette århundrede. Ikke i Netto, men på datidens markeder for fødevarer.

Hele kloden er efterhånden repræsenteret i Netto, hvilket er logisk i en globaliseret verden, så da journalisten spurgte, om ikke andre varer kunne tænkes at dukke op på hylderne i Netto, svarede den glade Netto-direktør naturligvis, at i det omfang man kan købe gode polske varer til konkurrencedygtige priser, vil de naturligvis blive tilbudt til danske og andre europæiske forbrugere.

Historien skulle vinkles, som alle historier skal, og det blev den så sandelig: ”Netto satser på at sælge polske varer på bekostning af de danske”. Og 6-7 timer senere måtte Netto så efter en shitstorm på de sociale medier brødebetynget fortælle, at polske varer bestemt ikke er på vej til danske forbrugere.

Læs hele blog-indlægget her.