Den globale lancering af Netflix’ første danske originalserie The Rain, der der netop har haft premiere i 190 lande, overgår selv en af de absolut største PR-lanceringer for bureauet hidtil. Og det siger ikke så lidt: Det var lanceringen af Emirates’ mega-passagerfly Airbus A380 i 2015. 

Det er Help PR, der siden sidste sommer har arbejdet på lanceringen af serien, og det har været et stort strategisk puslespil at holde momentum fra start til slut, fortæller kommunikationsrådgiver Katrine Jacobsen:

- Ambitionerne og forventningerne til The Rain og ikke mindst til den presseindsats, vi har eksekveret, har været tårnhøje fra begyndelsen. Det har været et langt PR-forløb, der startede allerede sidste sommer, hvilket har sat store krav til eksekvering og planlægning, siger hun og tilføjer:

- Det stiller store krav til PR-arbejdet at fastholde en kontinuerlig presseinteresse over så lang en periode. 

Masser af mediefolk

Igen og igen har bureauet gennem forløbet måttet finde nye vinkler og initiativer rundt om serien for at holde det nødvendige momentum og fastholde interessen.

Flere hold af danske og internationale journalister har bl.a. været på besøg under optagelserne til serien i efteråret, ligesom den internationale presse blev fløjet til København til presseevent og verdenspremiere i april. 

Derudover indgik Netflix et samarbejde med den danske sangerinde Oh Land, som med en fortolkning af nationalsangen - i datid - understregede The Rains dystopiske atmosfære – en begivenhed, som også har fået opmærksomhed i pressen.

PR for brutal virus

The Rain er civilisationen, som vi kender den, forsvundet. Seks år efter at en brutal virus har udslettet størstedelen af den skandinaviske befolkning, tilslutter et ungt søskendepar sig en gruppe andre unge overlevende og begiver sig ud på en farefuld rejse i et øde Skandinavien for at finde ud af, om en ny verden er opstået et andet sted. 

Der er altså ikke tale om et typisk dansk drama, men derimod om en postapokalyptisk genreserie, som i høj grad appellerer til et globalt publikum. Og med en global spiller som Netflix i ryggen var en verdenspremiere for næsten 400 gæster med rød løber og efterfest naturligvis også et must.

- Danmark og Norden er generelt trendsættende markeder. En succesfuld lancering af The Rain har derfor været utrolig vigtig, siger Katrine Jacobsen og tilføjer, at opgaven også har givet bureauet værdifuld erfaring:

- Selv om det er en krævende opgave at løfte, har det givet os mulighed for at prøve kræfter med et kæmpe event af international karakter med rød løber og projektledelse på højt niveau.

Du kan se den officielle trailer for The Rain herunder.