Det schweiziske analysebureau Responsiball undersøger hvert år, hvordan fodboldklubberne i de europæiske ligaer klarer sig på CSR-området.

Danmark får en 11. plads ud af 16 deltagere på dette års liste, skriver csr.dk

Analysen har målt klubberne på områderne selskabsledelse, foreningsliv og miljø. Kenneth Cortsen, der forsker i sportsøkonomi og sportsbranding ved University College Nordjylland, mener ifølge csr.dk, at Danmarks lave placering skyldes, at CSR er en forholdsvis ny spiller i dansk fodbold.

- I relation til sport og fodbold er CSR et nyt fænomen. Foreningerne og de professionelle klubber har i mange år løftet et socialt ansvar, hvor man tager hånd om eksempelvis sundhed og integration, men manglen ligger i at kommunikere aktiviteterne ud. I dag handler det om at anvende CSR strategisk, og det er noget helt nyt i dansk fodbold, siger Kenneth Cortsen til csr.dk.

Analysen tager afsæt i anerkendte skabeloner for måling af CSR som Global Reporting Initiative og UN Global Compact, og her er et vigtigt parameter evnen til at kommunikere CSR via klubbernes hjemmesider. På det punkt er de danske klubber ikke gode nok, mener Kenneth Cortsen.

- Danmark har aktiviteter inden for CSR-området, men vi har ikke været gode til at kommunikere vores CSR-aktiviteter ud. En anden forklaring på Danmarks placering er, at fodbold er mere kommercialiseret i andre dele af Europa, og derfor er man mere bevidst om den strategiske værdi af CSR, slutter Kenneth Cortsen.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.