Den danske it-kæmpe KMD, det tidligere Kommunedata, har valgt nyt reklamebureau.

Valget er efter en pitch faldet på bureauet Rethink, der fremover får det samlede ansvar for KMD’s strategiske forretningsområder.

Det lyder umiddelbart som et farvel til it-kæmpens hidtidige leadbureau, &Co, og det er det ifølge branchekilder også. KMD’s pressechef, Christoffer Hellmann oplyser dog, at &Co fortsat er en del af KMD’s bureau-setup.

Overraskende valg?

Rethink kom først ind i bureau-varmen, da KMD’s pitch var godt i gang.  Derfor er valget måske lidt overraskende. Og så alligevel ikke, forklarer KMD’s marketingchef, Henrik Vesterborg Andersen.

- Vi kendte ikke Rethink som sådan, men var bekendt med deres arbejde for en af vores kolleger i branchen. Og selvom de kom lidt senere ind i processen, blev det hurtigt tydeligt for den gruppe hos os, der har stået for dialog og screening, at de har en unik indsigt i vores type forretning, siger han.

Det gælder ikke bare KMD’s forretningsmodel og ydelser, men også selve it service-markedet, hvor der lige nu sker store omvæltninger på både teknologi- og leverancesiden, fortæller han.

- Derfor føler vi, at vi i Rethink har fået en markedsstrategisk partner og en dygtig kommunikatør i samme set-up, og det er det, KMD har brug for lige nu, siger marketingchefen.

Den kollega i branchen, som KMD’s marketingchef refererer til, er sandsynligvis den tidligere Rethink-kunde NNIT.

Bag det navn gemmer sig det tidligere Novo Nordisk IT, som de seneste mange år er gået fra at være Novo’s interne it-afdeling til en it-serviceudbyder med masser af kunder uden for koncernen. Og det er måske lige her en del af forklaringen på KMD’s valg af Rethink skal findes.

Stor skalp til Rethink

KMD står nemlig: ”Marketingmæssigt over for et skift i retning af tydeligere positionering på nogle specifikke, strategiske agendaer i it-markedet, men også et generelt øget fokus på at bringe taktisk eksekvering tættere på forretningen og sikre bedre understøttelse af salgsprocesserne,” lyder det fra it-kæmpen.

Sagt lidt enklere, så skal KMD, som ejes af en kapitalfond, i lighed med NNIT ud og opdrive nye kunder i det private erhvervsliv for at booste forretningen.

Hos Rethink er managing partner, Kresten Bo Nielsen, naturligvis begejstret over den nye kunde, der må betegnes som en stor skalp for det relativt lille bureau, som i dag har 12 medarbejdere.

- Vi betragter KMD som den mest interessante it-virksomhed i Danmark – den har længe været på min personlige ønskeliste – så vi er meget stolte. Derudover synes jeg, det er et virkelig godt match mellem det, vi rent faktisk kan, og den marketingopgave, KMD står overfor, siger han.