- Danmark er reklamefilmens svar på Nordkorea. De bureauer, der har et inhouse produktionsselskab, laver ni ud af 10 danske reklamefilm. Jeg undrer mig over, at annoncørerne ikke er mere kritiske. De handler reelt med monopoler.

Ordene er Bjarne Jørgensens, og han er adm. direktør i Modern Media Corporation, der producerer film og har base i Danmark, Frankrig, Finland, Norge, Letland og Vietnam. Mere end 95 procent af hans indtjening kommer fra udlandet, så han er ikke bange for at få ørene i maskinen.

– Hvis man lader et reklamebureau styre adgangen til produktionsselskaberne, får man hverken en second opinion på kreativiteten eller prisen. Jeg er villig til at producere enhver dansk reklamefilm 25 procent billigere end et reklamebureau, der bruger eget inhouse selskab. Og levere mindst den samme kvalitet, siger Bjarne Jørgensen.

Han mener, at man af bureauernes egne regnskaber kan se, at fortjenesten i nogle inhouse-produktionsselskaber ligger på omkring 50 procent, hvis man regner fortjeneste i forhold til bruttoavance.

- I Modern Media Production har vi en avance på knap 27 procent i gennemsnit, og spørger jeg kollegerne, ligger de på samme niveau eller mindre. Ingen tjener 50 procent eller mere, siger Bjarne Jørgensen.

Masser af konkurrence

Men for Mona Juul, bestyrelsesformand for Kreativitet & Kommunikation (det tidligere DRRB, red.) og adm. direktør i envision - der i øvrigt ikke har en inhouse-produktionsselskab for film – holder Bjarne Jørgensens opfattelse ikke.

- Der er masser af konkurrence og påstanden om, at inhouse-selskaber fungerer som monopoler er absurd, lyder det fra Mona Juul, som fortsætter:

– Jeg har væsentlig større tillid til annoncørerne, end Bjarne Jørgensen har. Mon ikke virksomhederne er i stand til at vurdere, om de opnår den rette rådgivning til den rigtige pris, når de hyrer en reklamebureau – eller selv går ud på markedet og ser de uafhængige produktionsselskaber efter i sømmene?

Mona Juul er overbevist om, at der er gennemsigtighed i de fakturaer, der sendes til annoncøren.

- Tanken om, at man køber en film hos et produktionsselskab til en million og lægger en halv million oven i, fordi man er postbud, er absurd. Jeg er faktisk stensikker på, at hvis en virksomhed føler sig snydt, flytter de alle opgaver til et nyt bureau. Der er en betydelig konkurrence på bureau-markedet, skal jeg hilse og sige.

Læs mere i Markedsføring nr. 2, der udkommer i denne uge.