Hvordan får man forbrugerne til at forstå, at de skal spare på varmen?

Og nej, svaret ”Man åbner selvfølgelig et pizzeria” er måske ikke lige det, der ligger først for, men det var ikke desto mindre det Vestforbrænding i Glostrup gjorde i midten af november.

Virksomheden ville teste, om man kunne ændre varmeforbruget blandt beboerne i Magleparken og Hedeparken i Ballerup ved at udlevere pizzaer som belønning, hvis de dels sparede på varmen og dels delte Vestforbrændings 8 spareråd på Facebook.

Til at gennemføre eksperimentet lånte man i en uge det lokale pizzeria i Hedegårdens indkøbscenter, og så blev der ellers bagt pizzaer til den helt store guldmedalje – mængden af pizzaer, der blev bagt og udleveret, svarende til beboernes varmebesparelse og interesse for de 8 varmeråd.

Herhjemme tog medier som TV2 Lorry, P4, Berlingske Tidende, dr.dk, MetroExpress fat i historien – og nu møder kampagnen også udenlands interesse. Blandt andet på det ansete amerikanske Advertising Age-site, creativity-online.com, hvor den er blevet udvalgt til “pick of the day” - og er røget direkte ind på Adcritics top 20.

Kreativ direktør Rune Degett fra reklamebureauet Anew, der står bag kampagnen, siger:

- Det har været et fedt projekt. Vi har skubbet noget lav-interesse op til noget højt involverende gennem den rigtige ide. Jeg håber at kampagnen kan inspirere til at kreativitet og teknologi kan løse mere end bare kommunikation.

Ud over at være blevet udvalgt af Creativity Online, er kampagnen også blevet opdaget af det amerikanske trendspotter-site PSFK, ligesom den er valgt ud til Googles Creative Sandbox

Se film om projektet her.