Danske Bank dropper efter massiv kritik nogle af de mest kontroversielle billeder i selskabets storstilede reklamekampagne orkestreret af reklamebureauet  Mensch, der kredser omkring ”New Normal” og ”New Standards”.

Det gælder bl.a. billedet af en ung mand med en dollarseddel klistret på munden påtrykt teksten #Occupy, der knytter an til ”Occupy Wall Street”-bevægelsen.

På bankens Facebook-side forklarer Danske Bank beslutningen således:

- Mange har kritiseret, at vi har brugt billeder, der forestiller ”Occupy Wall Street”-bevægelsen i vores nye kampagne. Derfor har vi i dag besluttet at fjerne billederne fra kampagnen. Det har ikke været vores hensigt at støde nogen, men at vise, at verden forandrer sig, og vi forandrer os med den. Vi har kun benyttet billederne for at illustrere den kritik, som har været rettet mod bankerne efter finanskrisen, lyder det.

Danske Banks hjemmeside lyder det bl.a.: ”Vi har torsdag den 29. november besluttet at fjerne den del af vores reklamekampagne, der viser billeder af ”Occupy Wall Street”-bevægelsen. Det gør vi, fordi vi har fået negative reaktioner fra flere, der mener, vi misbruger Occupy-navnet - herunder ”Occupy Wall Street”-bevægelsen selv. Det har ikke været intentionen, og det beklager vi”.

Helt nye toner

Det er nye toner fra storbanken, hvor Camilla Dahl Hansen, Head of Corporate Branding i Danske Bank, så sent som i går i disse spalter slog fast, at banken på trods af den heftige debat i kølvandet på den nye kampagne ville fastholde kommunikationen.

Ifølge Danske Banks kommunikationsdirektør, Eva Hald, fjernes billeder, der forestiller Occupy Wall Street-bevægelsen, fordi banken ”har fået en del negative reaktioner fra folk, der mener, vi misbruger Occupy-navnet”.

- Det har ikke været intentionen, og det beklager vi. Vi inviterer derfor repræsentanter fra Occupy-bevægelsen til dialog, skriver hun i en mail til Ritzau

Danske Banks kampagne New Normal har været massivt eksponeret i de danske medier. Det har skabt debat – såvel herhjemme som i udlandet – at banken bruger netop den anti kapitalistiske Occupy Wall Street-bevægelse i sit reklamefremstød.

Bevægelsen opstod sidste år i USA som en protest mod finanskrisen og den globale finanssektor, som Occupy-bevægelsen holder ansvarlig for krisen, men har bredt sig over hele verden.

- Hensigten med vores kampagne er at vise, at verden forandrer sig markant, og at vi som bank tilpasser os den udvikling. Vi er blandt andet opmærksomme på kritikken af bankerne, og Occupy-bevægelsen er et billede på den kritik, siger Eva Hald.

Danske Bank fortsætter den omstridte kampagne i en tilrettet version.