I mange virksomheder er hjemmesiden centrum for den eksterne kommunikation. Det er her, diverse marketingindsatser leder potentielle kunder hen.

Men nye tal fra Google viser, at det står sløjt til med indlæsningshastigheden på danske hjemmesider.

– Det er især en udfordring, når danskerne går på nettet fra deres mobiltelefon. Og det kan betyde, at danske virksomheder ikke får det optimale ud af sin markedsføring. I værste fald kan både SEO, online annoncering og øvrige markedsføringsindsatser være skønne spildte kræfter, lyder det fra Google.

– Websites, der er lang tid om at loade, frustrerer brugerne og koster på bundlinjen. Det gælder ikke mindst, når besøget sker fra mobilen. Særligt stort er tabet i retail-branchen, hvor en stadig større del af salget sker online, og hver tredje køb sker via mobilen.

Helt konkret viser en undersøgelse fra 2014, at 50 procent af de europæiske forbrugere forventer, at en mobil hjemmeside indlæses på mindre end to sekunder.

Hvis en side tager længere end tre sekunder om at indlæse, vil 53 pct. af de besøgende sandsynligvis opgive og søge videre. Og bounceraten forværres drastisk, i takt med at sideindlæsningstiden øges.

Her kommer yderlige fakta fra Googles nyeste undersøgelse:

Media og entertainment loader alt for langsomt

  • 50 pct. af besøgende forventer, at et websted indlæses på mindre end to sekunder.
  • 53 pct. af besøgene vil sandsynligvis forlade et website, hvis det tager længere end 3 sekunder om at indlæse.
  • Den gennemsnitlige indlæsningshastighed for danske hjemmesider er 9,5 sekunder.
  • Brudt ned på brancher viser Googles analyse, at danske websites i retail-sektoren performer under gennemsnittet. Denne gennemsnitlige indlæsningshastighed for retail-sider er 9,7 sekunder.
  • Værst står det til for danske hjemmesider i Media and Entertainment-kategorien. Her er den gennemsnitlige indlæsningstid 10,9 sekunder.
  • 70 pct. af mobilnetværksforbindelser globalt vil være 3G eller langsommere hastigheder helt frem til 2021.

Danmark er på en 13. plads

Resultater fra Google stikprøvekontrol af europæiske hjemmesider:

Rank Country – Average Speed Index – sekunder.

  1. Tyskland, 8,132
  2. Holland, 8,634
  3. Spanien, 8,695
  4. Israel, 8,701
  5. Norge, 8,762
  6. Rusland, 8,784
  7. Frankrig, 8,829
  8. Schweiz, 8,890
  9. Østrig, 8,912
  10. Storbritannien, 8,915
  11. ...
  12. Danmark. 9,467
  13. Sverige, 9,495

Branche-fakta kommer her

Resultater fra Google stikprøvekontrol af danske hjemmesider:

Brancher – gns. indlæsningshastighed – sek.

  • Media & Entertainment, 10,905
  • Consumer Packaged Goods, 10,714
  • Healthcare, 10,384
  • Finance, 10,099
  • Retail, 9,708
  • Automotive, 9,612
  • Business & Industrial Markets, 8,961
  • Education & Government, 8,636
  • Travel, 8,574
  • Technology, 8,493
  • Classifieds & Local, 8,049

Er dit mobilsite up to speed?

På Test My Site kan man teste indlæsningshastigheden på ens mobilsite. Værktøjet, som er udviklet af Google, er gratis og netop lanceret i en ny og forbedret udgave.

Foruden info om indlæsningshastigheden på den konkrete URL giver Test my Site nu mulighed for at benchmarke det testede website op imod andre websites i samme branche.

Test my Site giver også et bud på den forretningsmæssige gevinst, der kan opnås ved at implementere de anbefalede rettelser.

Sådan får du din hjemmeside til at indlæse hurtigere

Den gode nyhed er, at det ikke behøver være en kompleks eller tidskrævende proces at forbedre indlæsningstiden på et mobilt website. Tænk på det som at flytte ind et nyt sted. Den proces går meget glattere, hvis du følger tre simple tommelfingerregler:

  • Udpak det vigtigste først.Prioritér at indlæse “above the fold”-indhold (den del af siden, som kan ses uden at scrolle ned) over alt andet. På den måde ser brugerne dit mobilsite som fuldt indlæst tidligere og kan begynde at handle hurtigere. Hvis du har flere JS- og CSS-filer, skal de indlæses senere – i takt med at brugerne begynder at læse og interagere.
  • Lav færre ture til og fra flyttebilen.Hver ressource på dit mobilsite kræver yderligere anmodninger fra serveren. Prøv derfor at gruppere filer, der ligner hinanden (f.eks. JS med JS, CSS med CSS osv.). Små billeder under 10KB kan også kombineres til et sprite eller webformat.
  • Lette kasser er lettere at transportere. Store billeder tager længere tid at indlæse og sænker processen. Komprimér så vidt muligt billeder til under 100KB. GZIP kan også reducere størrelsen på tekstbaserede ressourcer som CSS eller JS-filer med helt op til 70-80 pct..