Det danske produktionsselskab Nobody står bag tre nye reklamefilm for det koreanske elektronikkoncern Samsung.

Filmenes omdrejningspunkt er Samsungs nyeste skud på smartphone-fronten, hvor et kamera, der automatisk er forbundet til nettet via WiFi eller 3G/4G, spiller den absolutte hovedrolle.

Reklamebureuaet bag filmene er det koreanske bureau Cheil, som Jacob Raben, executive producer og partner i Nobody, betegner som lidt af en drømmepartner.

– Vi blev naturligvis smigrede, da Cheil ringede og bad os om at byde ind på opgaven. Det er jo ikke mange af den slags globale job i omløb i øjeblikket, siger han.

Efter at have krydset klinger med de anerkendte amerikanske produktionsselskaber Smuggler og Independent Media, valgte Cheil at satse på Nobody.

– Ifølge Cheil, så faldt valget på baggrund af et spørgsmål om kreativitet og økonomi. Dertil kommer, at vi ret hurtigt fandt ud af, at vi var på bølgelængde med Cheil. Både bureauet og vi fokuserede benhårdt på slutproduktet, og det overraskede os måske en smule, at de accepterede at produktionsformen var forholdsvis åben, hvilket var den eneste mulighed for at bevare nerven i filmene, fortæller Jacob Raben.

Drømmepartner?

Han mener, at det var lidt af en øjenåbner at arbejde sammen med Cheil.

– Det lyder måske lidt langt ude, men jeg mener, at vi i Cheil har fundet en partner, som på mange måder arbejder og tænker på samme måde som os, siger Jacob Raben.

Og måske er opfattelsen gensidig. I hvert fald er der endnu et samarbejde i støbeskeen mellem Nobody og Cheil, men hvad det går ud på, er det endnu for tidligt at løfte sløret for, fortæller Raben.

De nye samsung-reklamefilm, tre i alt, skal vises på tv i såvel Nordamerika, Tyskland, Frankrig og Asien. Om de også bliver vist i Danmark er endnu uvist.

Lidt overraskende – ihvertfald for denne skribent – så fortæller han, at selvom filmene blev skudt i Thailand og Canada, så foregik al post-produktion i Danmark sammen med Cameo, Ghost og Freezone.

Vel at mærke ikke fordi Nobody som udgangspunkt er et dansk produktionsselskab, men fordi såvel konkurrence- som kompentenceniveau herhjemme er absolut konkurrencedygtigt med resten af verden.

– Vi klippede og post-producerede herhjemme, og det er jeg faktisk glad for. Det beviser bare, at vi kan være med på den globale reklamefilmbranches allerøvreste niveau herhjemme, slutter Jacob Raben.

Og mens vi er ved det globale perspektiv, så forlader danske Lars Bastholm Cheil New York og flytter til Los Angeles for at opdyrke en karriere som forfatter og freelance kreativ, fremgår det af Facebook.

Du kan se en af de omtalte reklamefilm i toppen af artiklen. Herunder følger de to andre: