SXSW-festivalen (South by Southwest) i Austin i Texas går i gang i dag, og det tegner til endnu en gang at blive en smeltedigel, hvor ideer og inspiration blandes godt og grundigt sammen af kreative professionelle inden for musik, film og interaktiv kommunikation - eller reklamebranchen - fra hele verden.

Markedsføring har de forløbne uger været i dialog med mange kreative sjæle herhjemmefra, der drager til hovedbyen i Texas i disse dage, men en af de mest forventningsfulde og spændte har uden tvivl været Simon Ryhede, der er digital chef for reklamebureauet We Love People.

Han glæder sig naturligvis til selve SXSW, men han er også blevet indbudt til at være en af talerne ved en såkaldt Pecha Kucha med 300 deltagere i Austin 

Det lyder jo eksotisk og temmelig udenfor nummer i noget så ærkeamerikansk som Texas, og det er da også et koncept, som blev opfundet i Japan i 2003 af arkitekterne Astrid Klein og Mark Dytham og siden har gået sin sejrsgang verden over.

Pecha Kucha er såmænd det japanske ord for noget så gammeldags som dansk snik-snak.

Seks minutter og 40 sekunder

Hver taler ved arrangementet i Austin får nøjagtig seks minutter, 40 sekunder og maksimalt 20 slides til at fortælle om et emne efter eget valg.

- Jeg vil fortælle om vores arbejde med kampagnen for Tryghedsgruppen, hvor bl.a. Bjarke Ingels, der jo efterhånden er en kendt person over det meste af verden, var en de involverede personer. Jeg ser meget frem til at dele mine tanker med kreative fra hele verden, siger Simon Ryhede, der modtog sin invitation til at tale fra reklamebureauet McGarrah Jessee, som er vært ved den amerikanske Pecha Kucha sammen med DJ Stout fra Pentagram.

I alt er 12 talere udvalgt til at tale i kategorierne, Interactive, Film og Musik.

Hvorfor sagde du ja tak til at deltage?

- Jamen, det er da en unik mulighed for at tale til meningsdannere og spændende personligheder fra hele verden, siger Simon Ryhede.

Han er ikke den eneste danske taler ved arrangementet, da også musikeren Lars Rønne er blandt talerne.

Du kan læse mere om den omtalte Pecha Kucha her Og mere om  SXSW her.