10 glade og stolte vindere kunne onsdag aften løfte hænderne i jubel, da de modtog en eller flere af årets 12 FDIH E-handelspriser.

De 12 priser blev uddelt i Tivoli Hotel og Congress Center, og der var både nye og tidligere vindere blandt de glade sejrsherrer, som tæller alt fra mindre netbutikker til store internationale virksomheder.

Konkurrencen var igen i år hård og tæt – ikke mindst i kategorien Guld, som dog i sidste ende gik til madentusiasterne fra Aarstiderne, der også sikrede sig 1. pladsen i specialkategorien ”Fødevarer direkte til døren”.

Adm. direktør i FDIH Niels Ralund siger, at årets juryarbejde har været præget af gode og lange diskussioner:

- Der har været så mange dygtige og innovative finalister, der har præsenteret meget spændende og succesfulde forretningsmodeller. Samtidig bliver konkurrencen hvert år skrappere i takt med, at e-handlen vokser, og flere brancher får øjnene op for de digitale muligheder. De mange gode præsentationer viser heldigvis, at Danmark har mange dygtige e-handlere, og det er også nødvendigt i kampen mod den stærke udenlandske konkurrence fra internationale e-handelsgiganter.

Guld til Aarstiderne

Juryen valgte også vinderen af Brancheprisen 2016, som i år havde temaet ”Fødevarer direkte til døren”.

Og der skulle nærmest målfoto til, før e-handelsveteranerne fra Aarstiderne kunne juble over 1. pladsen - skarpt forfulgt af de nystiftede Too good to go og pionererne fra Irma.dk. Jublen blev ikke mindre, da Aarstiderne også vandt den ultimative pris: E-handelsprisen Guld 2016.

Dermed er virksomheden den bedste blandt de bedste, lyder det fra juryen, som giver vinderen følgende ord med på vejen:

- Årets guldvinder formår at holde fast i deres oprindelige opskrift på succes og krydrer det samtidig med innovation. De har styr på deres forsyningskæde, de mestrer logistikken og er stærke på brugerinvolvering. Den forretningsmodel inspirerer mange andre virksomheder – både online og offline – og deres menuer vækker forbrugernes appetit, som man tydeligt ser i den flotte vækst i både antallet af kunder og omsætning.

Og prisen glædede naturligvis modtagerne, som nu også om kort tid skal deltage i den europæiske e-handelskonkurrence ”European Ecommerce Awards” i Barcelona.

Kundedirektør Philip Thestrup siger:

- En stor tak til avlerne og vores mange kunder for at de tror på, at vi kan hjælpe med at vælge aftensmaden, og tak for at de bevarer jordforbindelsen. Det er en stor anerkendelse fra branchen at få prisen, så vi er glade og ydmyge. Nu ser vi frem til konkurrencen i Barcelona, mens først skal vi fejre prisen her.

Herunder kan du se alle vinderne - samt 2. og 3. pladserne - i de forskellige kategorier.

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning fra 3 - 25 mio. kr.

Vinder: Halifax

2. plads: Unoliving

3. plads: Rezet Sneaker Store

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning fra 25 - 75 mio. kr.

Vinder: Next forsikring

2. plads: Københavns Lufthavne

3. plads: Luxplus

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning over 75 mio. kr.

Vinder: Bolia.com

2. plads Aarstiderne

3. plads Whiteaway

Bedste B2B-virksomhed

Vinder: A&O Johansen

2. plads: Clearhaus

3. plads: Lomax

Bedste nye e-handelsvirksomhed

Vinder: POWER

2. plads: Washa

3. plads: Luxplus

Bedste omni-channel-virksomhed

Vinder: A&O Johansen

2. plads Brd. Dahl

3. plads Telenor

Bedste cross border-virksomhed

Vinder: Unisport

2. plads: Alphalyse

3. plads: Skatepro.dk

Årets bedste optimeringsdetalje

Vinder: Løbeshop.dk

2. plads: Normann Copenhagen

3. plads: Stof og Stil

Bedste e-handelscase - webbureau og andre leverandører

Vinder: Vertica med casen Bolia.com

2. plads: Netcompany med casen A&O Johansen

3. plads: PostNord med casen Cykelpartner.dk

Brancheprisen 2016: Fødevarer direkte til døren

Vinder: Aarstiderne

2. plads: Too good to go

3. plads: Irma.dk

Brugernes favorit

Vinder: Cykelpartner.dk

2. plads: Rito

3. plads: COOP

Guldpris 2016

Vinder: Aarstiderne