En ny bog om digital strategi er på gaden, og den behøver man ikke skamme sig over at lægge under juletræet til en god ven, kollega, eller selv en tung type på C-level.

Den effektive digitale strategi er en praktisk bog, den indeholder hands-on pointer, og den kan bruges som en opslagsbog, selv om den sagtens kan læses fra ende til anden. Her er masser af råd og aha-oplevelser.

Jeg kan især godt lide, at Mads Vad Kristensen over for de frelste i branchen tillader sig at skelne mellem digital transformation og digital strategi. Ikke fordi det er genialt, men det er operationelt. Alle går jo ind for den digitale transformation, ellers rider man mod elefantkirkegården, men …

Begreberne er naturligvis i samme familie, men selv mellem fætre og kusiner er der forskelle. Siger man ja til at indlede den digitale transformation, uanset hvor mange rådgivere, man hyrer til overvejelserne, er man i indkøbs-mode.

Nu skal der investeres i al mulig software, kunstig intelligens, 3D animationer og automation, der forventes at løfte butikken fra en trist analog størrelse til en evig eksistens i en dynamisk sæt-kunden-i-centrum-proces, som ultimativt banker konkurrenterne, fordi flere og flere forbrugere er digitale, før de er venlige og generøse.

Lad os udnytte de eksisterende muligheder først

Den effektive digitale strategi er i højere rettet mod at udnytte de eksisterende og relevante digitale muligheder så godt som muligt. Det er efter min mening bogens styrke. Og ja-ja-ja, naturligvis ”risikerer” man at investere yderligere i forlængelse af sine erkendelser, men bogen henvender sig primært til folk, der undrer sig.

Og som Sokrates sagde, er ”undren det første skridt på vejen mod visdommen.” Men visdom behøver ikke være svært fattelig, selv om Goethe sagde noget i retning af, at ”det er dét, der ligger lige foran os, vi har sværest ved at se”.

Den effektive digitale strategi er meget let at læse, men man skal trods alt tænke sig om, når der skal eksekveres. Og det er præcis dét, man kan få ud af at læse Mads Vad Kristensens bog.

Forfatteren er uddannet journalist – en skrækkelig anbefaling ifølge den seneste troværdighedsmåling af Radius Kommunikation – men Mads Vad Kristensen var fra starten interesseret i at specialisere sig i online medier. Han har arbejdet for Microsoft og været digital direktør i Berlingske.

I dag er han partner og kontaktdirektør i ”Further”, et selskab under Peytz & Co.

Bogen koster i omegnen af 200 kroner, når den sættes til salg fysisk, men e-bogen kan hentes gratis her.

Peytz & Co inviterer i øvrigt til en lille session om emnet i Aarhus som du kan læse om her , samt København. Det kan du læse mere om her.