Otto Bjørn Christiansen er en sangvinsk natur. Blodet bruser, beslutninger træffes her og nu, en fejl er en erfaring, og musikken spiller under hele processen.

– Det skal være sjovt, for vi bliver aldrig gode til noget, vi ikke synes er sjovt. Og det må også godt være lidt skræmmende, så bliver det ikke kedeligt i længden, har han selv sagt om det, han kalder for en ”uformel tilgang til tilværelsen”.

Det er svært at vriste en trist kommentar ud af manden, der foreløbig har en karriere med otte ansættelser siden indgangen til bureauverdenen via Lyre & Valbo i 1985.

– Jeg er vist blevet fyret fra alle mine jobs, siger 60 års fødselaren med en optimisme, der stort set altid er i stand til at bevare den gode stemning hele vejen rundt om bordet.

Og rundt om bordet har Otto siddet, hele vejen rundt. Selv EU Kommissionen hyrede ham som projekt-direktør i et års tid midt i 90’erne, uden at det europæiske samarbejde brød sammen af den grund. Konsekvenserne kender vi i dag.

Smed kunden i kælderen

Men fra Lyre & Valbo, der i øvrigt blev opkøbt af BBDO, hvilket ikke var Ottos skyld eller fortjeneste, hoppede han over som kontaktdirektør hos Grey Direct. Her fik han vist, at han tidligt gik ind for ansvarlig drift – i dag kaldet CSR.

Efter en festlig dag på kontoret låste han en af sine første og største kunder inde i kælderen under butikken, fordi selv den bedste kunde kan være ”for træt til at fortsætte festlighederne.”

Otto og de andre vismænd fortsatte ud i natten, men de havde glemt, at den animerede kunde stadig kunne bevæge sig, og derfor i stand til at kravle ud af et ulåst kældervindue, få tilkaldt en taxa og slutte sig til selskabet på det næste festlige stoppested. Ingen kommenterede den ekstra gæst ud fra logikken, ”the more the merrier.”

Efter Grey Direct var Otto ansat et år hos Leo Burnett, også som kontaktdirektør, inden han fik stillingen hos EU Kommissionen. Der findes ingen nedskrevne beskrivelser af det forløb, men 1994 var dog året, hvor løsgængeren Jacob Haugaard blev valgt ind i Folketinget med 23.253 personlige stemmer.

Det fik Otto til at tænke, at en politisk karriere også var en mulighed. Mere om det nedenfor, thi først skulle EU-systemet udforskes.

A Match made in Hell

Da det europæiske perspektiv af hensyn til alle parter skulle nedtones, hoppede vores hædersgæst videre som marketingchef hos EDC-mæglerne, hvor grunden til kædens succes blev støbt.

Realkredit Danmark havde brug for en marketingchef, og den tjans snuppede Otto også, inden han blev opslugt af Danske Bank. Her mødte han Steen Reeslev, og det var en form for ”Match made i Hell”.

Når man blander ild og benzin, sker der ting og sager, og ud røg Otto med plastre og bandager over det hele. Processen cementerede dog Ottos ry for at være særdeles skarp ud i marketing.

Fra at være en ”bureauernes” mand, der var villig til at betale for idéer, vendte han rundt og bragte kompetencer inhouse. I Danske Bank-tiden gik han direkte til Bacon, Moland Film og andre produktionsselskaber og skabte koncernens kommercielle kommunikation uden brug af bureau.

Realkredit Danmarks ”Lidt mere overskud i hverdagen” er hans barn, og den kampagne vandt en Arnold, inden den hæderkronede pris lukkede ned, og Otto og Christian Bévort skabte True Awards.

Han lefler ikke for lette standpunkter

På det tidspunkt var Otto blevet direktør i Dansk Annoncørforening, og her residerer han endnu. Det giver naturligvis plads til at være specialevejleder på CBS og kommunalpolitiker i Hørsholm Kommune.

Her kom hans store demokratiske sind til udtryk med udtalelsen:

– Vi skal jo lytte til borgerne, men vi skal også træffe upopulære beslutninger.

Hans seneste genistreg som formand for Børne- og Skoleudvalget med at tredoble borgernes bidrag til SFO’erne i kommunen er af den slags. Otto lefler ikke for de lette standpunkter.

Som en lille kuriositet kan det nævnes, at Otto tager på Roskilde Festival hvert år og bor i telt ”med 32 andre gamle tosser”, som han selv siger. Og naturligvis drager han årligt på en slags pilgrimsrejse til et sted i Østeuropa i regi af foreningen Polyr, opkaldt efter det første hotel, der lagde ryg til den markante danske tilstedeværelse.

Her drøftes verdenssituationen, og der mangler aldrig Urquell og Slivovitz. Man er vel verdensborger og interesseret i naturens afgrøder.

Fødselsdagen fejres med en reception den 28. april 15.00-17.00 i Dansk Annoncørforening, Nordre Fasanvej 113. Her vil der være plads til at høre og levere en røverhistorie. Husk nu på, at det skal være sjovt, før det fører til engagement.