Aviskrigen raser derudaf med snart flere ofre end et gennemsnitligt amerikansk droneangreb. Hvad kan man som avis så bruge et medie som Facebook til?

Først skulle man vænne sig til, at print måske ikke længere var den hotteste distributionskanal. Og lige som netaviserne ser ud til at have fundet et nogenlunde rentabelt leje, kommer der en kanal som Facebook, der i endnu højere grad gør krav på læsernes dyrebare tid.

Men både Berlingske Tidende og Politiken har øjnet, at man heldigvis kan kanalisere en vis del af læserne tilbage bag egne serverdomæner ved selv at have en aktiv tilstedeværelse på Facebook. Men kan man som avis på Facebook slippe af sted med blot at poste links til egne artikler og så bare læne sig tilbage for at vente på annonceindtægterne?

Berlingske (14.599 likes)

Tanten fra Pilestræde synes i hvert fald at benytte en temmelig arbejdssky tilgang til danskernes foretrukne sociale medie. På avisens Facebook-side lægger man udelukkende links ud til en frisk artikel, og der foretages gerne 7 eller 8 statusopdateringer om dagen med et link og en kommentar. Ikke så meget som ét billede.

Den tilhørende kommentar holdes i øvrigt altid i en neutral og objektiv tone, som det er blevet prædiket til duksen ved første forelæsning på Journalisthøjskolen. Berlingske har på mange måder overført den iagttagende, ikke-interagerende rolle fra journalistikken til Facebook.

Selve mændgen i at benytte så mange statusopdateringer om dagen må formodes at være uhyre kontraproduktivt. Ved gentagne gange at have spammet sine brugere med indhold, der ikke får positiv feedback, ender opdateringerne således med at komme ud til et meget begrænset antal brugere. 

På den lidt mere interaktive side har Berlingske gjort deres Instagram-feed tilgængeligt og har også en løbende afstemning om hvilken minister, der ”klarer sig bedst”. Ingen af delene er dog aktiveret i nyhedsfeedet, hvilket er synd og skam.

Det samlede resultat er således en temmelig upersonlig og fraværende Berlingske-side, der ikke helt synes at befinde sig godt væk fra skrivebordet og helt ude blandt læserne.

Det får I mig altså ikke til at synes godt om. 

Morten har nok ret. Er der en redaktør til stede, der kan luge lidt ud i opdateringerne?

Reach:

Involvering:

Nærhed:

Total score: 5/15

Politiken (58.738 likes)

Politiken har derimod valgt en mere konfrontatorisk tilgang. Der tages på samme måde udgangspunkt i at linke til nyhedsartikler, men denne ledsages oftest af et spørgsmål, der opfordrer til debat. En debat der naturligvis er med til at iscenesætte avisen som en holdningsskabende aktør i samfundsdebatten. Og så skader en rask debat bestemt heller ikke på, hvor mange mennesker siden når ud til.

Herudover benyttes en stor portion billeder og især satiriske tegninger. Flotte billeder og især satirisk indhold er nemlig oplagt viralt materiale, og tegningerne bliver da også delt af brugerne i stor stil. Hvem har brug for avisbude, når brugerne selv leverer nyhederne fra hus til hus?

Avisen holder sig heller ikke for god til selv at indtage en holdning til artiklernes indhold, hvorved den journalistiske neutralitet brydes til fordel for syrlige stikpiller. Som avis er det muligvis utraditionelt, men som Facebook-side er det ganske enkelt en nødvendighed for at bryde igennem den fortættede lydmur.

Samlet set er det dog ikke fordi, Politiken på nogen måde sprænger rammerne for, hvad man kan foretage sig for at aktivere læserne. Vi finder ingen aktive apps eller nogen særligt kreative tilgange for at sætte sig på den sociale medie-trone.

Men selv uden de helt tunge kanoner får den kulturradikale meningsdanner fra Rådhuspladsen alligevel vundet dette slag i aviskrigen.

Satiriske tegninger er det eneste, der kan konkurrere med kattekillinger på nettet

Star Wars er også populært. Især når det stikkes til det kapitalistiske imperium.

Reach: 

Involvering: 

Nærhed:

Total score: 8/15

Nikolai G. Johnsen, MSLGroup Denmark rådgiver en række globale brands om deres tilstedeværelse på Facebook.