Danskerne elsker pizza pepperoni, og vi bruger Buko, som italienerne drikker espresso.

Den viden var baggrunden for en ny produktlancering, Buko pepperoni, udviklet af Hjaltelin Stahl.

Samtidig knækkede bureauet en af de store nødder ved produktlanceringer, nemlig at de risikerer at drukne i alle de andre lanceringer på FMCG-markedet.

I virkeligheden svarede Hjaltelin Stahl ”blot” på spørgsmålet: ”Hvordan får vi danskerne til at prøve den nye Buko?”

Den endelige idé blev, at forbrugerne kunne få gratis smagsprøver af den nye Buko pepperoni ved at bestille produktet online på Hungry.dk – som var det en pizza – og efterfølgende få det leveret kvit og frit til døren i hele København.

Buko-osten var pakket i en pizza-lignende æske, designet specielt til formålet.

– Pepperoni er indbegrebet af pizza – det var udgangspunktet for idégenereringen og konceptudviklingen, fortæller Nicolai Dimon, art director hos Hjaltelin Stahl.

– Vi bestræbte os samtidig på at gøre noget anderledes, end det man kan forvente af en produktlancering af en smøreost. Vi tog derfor pizza-temaet til ekstremerne, uden at gå på kompromis med Buko-brandet.

Ud af boksen og ind i pizza-bakken

Eventet søsattes på Super Sunday den 4. februar, hvor fastfood og pizza er et oplagt selskab som optakt til Superbowl.

Her kørte en Buko-scooter rundt med Buko pepperoni til de københavnere, der havde bestilt. De glade modtagere blev mødt af et filmhold, der var med for at dokumentere begivenheden.  

– Målet med eventen en helt ny type produktlancering, som kunne skabe opmærksomhed om produktet gennem en sjov og anderledes gimmick. Det blev til en happening omkring en ny smagsvariant ved at tænke ud af boksen og ind i pizza-bakken.

– Ugen op til den 4. februar kørte vi online bannerannoncer og korte sponsorerede videospots med budskaber som ”Pizza – nu på knækbrød”, siger Iben Stenholm, senior category manager, speciality cheese i Arla. 

Fakta:

  • Buko lancerer en ny smagsvariant: Buko Pepperoni.
  • Produktlancering og sampling foregik ved, at folk bosat i København kunne få leveret en pakke Buko Pepperoni søndag den 4. februar 2018.
  • Hjaltelin Stahl stod bag ideen og det kreative koncept, samt udarbejdelse af kampagnemateriale.
  • Hungry.dk stod for at tage i mod bestillinger.