Når man har stået på stranden ved Croixetten med et glas i hånden sammen med Søren Nøhr mærker man den filosofiske fortid. ”De ruller, bølgerne, og de bliver ved,” siger han.

Søren Nøhr er partner hos Bates Y&R, og han bliver 60 år i dag. Fortiden, og det er nogle uger siden, indledtes med studier i filosofi, fysik og videnskabsteori ved Københavns Universitet, men reklamebranchen tiltrak måske ud fra Einsteins tese groft fortolket om at ”alt er relativt.”

Nøhr blev i 1980 tekstforfatter hos et af datidens førende bureauer, Lund & Lommer der siden blev til BBDO. Efter arbejde på bureauerne Wolffs og Thunøe & Kristensen, startede Sørens karriere som iværksætter i 1989. Som kreativ direktør har han været med til at etablere bureauerne Saatchi & Saatchi Business Communication, KGN og Brands CPH.

Tilbage i 1986 fik Søren Mercedes-Benz som kunde – og lige siden har han løst opgaver og rådgivet den tyske bilvirksomhed omkring markedsføring af personbiler, service, transportere og lastbiler i Danmark og Sverige. Også kampagner for Mercedes-Benz til hele Skandinavien og andre lande er blevet eksekveret under hans ledelse, foruden opgaver for de store forhandlere Ejner Hessel A/S, Mercedes-Benz CPH og Starmark.

Der er biler, og der er en Merc

I 2003 blev Søren Nøhr sammen med kollegaen Erich Karsholt partner hos Bates Y&R. Søren Nøhr har gennem årene bl.a. rådgivet virksomheder som Alfa Romeo, Nissan, Arbejdernes Landsbank, BG Bank, TV3, Det fri Aktuelt, Berlingske Nyhedsmagasin, LO, Mobil Oil, NETS, Novo Nordisk, Spies, Tjæreborg, og Tryg Forsikring.

Og han er naturligvis blevet tildelt de fleste af reklamebranchens udmærkelser gennem årene: Bl.a. flere Advertising Effectiveness Awards, Guldkorn, Årets Dagbladsannonce, Direct Mail Prisen, Aurora Prisen og Mercedes-Benz Star Award, Creativity og New York Festival. Desuden er det blevet til utallige nomineringer og shortlistninger, både i udlandet og herhjemme, hvor Søren Nøhr også har været efterspurgt til juryarbejde.

Og han har ikke kun ligget på sofaen hos Bates. I 2008 tog Søren Nøhr en Master i Cross Media Communications fra Københavns Universitet. Han så tidligt de muligheder, internettet skabte for markedskommunikation, og han har været foregangsmænd i arbejdet med at integrere den klassiske kommunikation med de nye perspektiver fra de digitale og sociale medier.

Trods hans beskedne væsen har han med smil på læben præsenteret sig som digital evangelist. Et rammende udtryk for en kommunikatør, der både kender til perspektiver og begrænsninger i brugen af de mange digitale og sociale muligheder, der til stadighed opstår. Han er samtidig gæsteforelæser på Københavns Universitet og IAA-uddannelsen.

Søren Nøhr elsker mad, også at lave den. Men han er bedst om sommeren i Frankrig, hvor de gode råvarer tilberedes af andre. Og så og især iført det visionære blik ud over havet. Med en glas Forgeron Cognac i hånden. De gyldne dråber nydes gerne sammen med god kaffe, Summerbird flødeboller – og gedigen bluesmusik. Man er vel ikke blevet 60 uden at have lært lidt om kvalitet?