I 50’erne og 60’erne var den nærmest et ikon. Franske film-legender som Brigitte Bardot, Louis de Funès og Jacques Tati kørte på den, og nu kommer den legendariske, franske cykel-knallert VéloSolex tilbage. Ikke som benzindrevet knallert, men som moderne, designet el-cykel.

Vilh. Nelleman i Aarhus, som har distributionen på de nye Solex-el-cykler herhjemme, har valgt at bede Kolding-bureauet Gravity om hjælp til at kickstarte relanceringen, og det sker med en kampagne, der i bogstaveligste forstand er ”op ad bakke”.

I kampagnens første to uger bliver danskerne, primært via sociale medier, bedt om at nominere de syv hårdeste cykelstrækninger i Danmark.

– Det kan fx være Randersvej i Århus, Valby Bakke i København osv. Det er ikke objektive kriterier som stigningsprocent og lignende, der er afgørende, men de udfordringer som helt almindelige danskere dagligt oplever på de enkelte strækninger, forklarer Gravity-direktør Søren Schnedler.

Cykelrytter kører med

Ugen efter dukker en lokal Solex-partner og en lokal cykelklub hver dag op for foden af de udvalgte strækninger og tilbyder tilfældige cyklister at prøve en Solex op ad bakken i stedet for deres egen cykel.

– En cykelrytter følger med op ad bakken på Solex-testkørerens egen cykel, så han eller hun kan fortsætte på sin egen cykel bagefter. Hver testkører får mulighed for at nominere en anden person som testkører af en Solex i en uge, og samtidig åbnes der på  Facebook for, at følgerne kan nominere testkørere, fortæller Søren Schnedler.

I kampagnens sidste fire uger har syv forskellige personer pr. uge en Solex til testkørsel. Til gengæld skal de dele oplevelserne med Solex’en i ord, video og billeder på de sociale medier.

Ikke noget tv, print eller andre mere traditionelle kanaler?

– Nej, det kommer der ikke noget af. Budgettet er begrænset i den indledende fase, så  tv-reklamer ville være uden for budgetrammen, og med hensyn til print mener vi ikke, det ville inddrage målgruppen tilstrækkeligt, siger  Søren Schnedler og tilføjer:

– Der er jo tale om et produkt, som først for alvor kommer til sin ret, når det kommer ud på gader og stræder. Derfor er det oplagt at bygge kampagnen om omkring events – både ude i virkeligheden og på sociale medier. Omkostningerne kan holdes nede, men potentialet for opmærksomhed, engagement og spredning af budskabet er stort.

Læse hele historien i Markedsføring nr. 6, der udkommer i disse dage.