PARIS: Det umulige sker kun i eventyr – og i Paris. Lillebitte Danmark løb med den fornemste pris Epicas d’Or hæder inden for film-kategorien, hvor Cartier, BBC og ”the Bear” for Canal+ var hovedkonkurrenterne.

Og det startede fuldstændig som ventet med, at Cartiers panter eller leopard listede gennem hele Cartiers smukke historie på vej mod dragen og den smukke kvinde med diamanterne.

BBC gled hurtigt ud af opløbet, mens ”the Bear” avancerede efterhånden som diskussionen glødede. Pludselig begyndte det ene jurymedlem efter den anden at stille Midttrafiks ”Bussen” op mod først Cartier og dernæst eneste seriøse konkurrent ”the Bear”.

Scene for scene blev revet i stykker og tygget igennem, bl.a. fordi denne signatur hævdede – tvunget til det af spørgsmålene – at ikke en eneste scene var ligegyldig. ”Cool” var nøgleordet, og alt andet er bygget op om ”street credibility.”

Stort tillykke

Derfor skal der lyde et gigantisk tillykke til Midttrafiks modige valg og satsning på ”cool.” Til Midttrafiks kommunikationsfolk for at brainstorme med M2Film og Thomas Falkenberg som bureau. Tilsammen var strategien genial i sin enkelhed, og eksekveringen superb – sagt hernede i Paris.

De andre Grand Prix’er eller Epica d’Or’s gik til:

• Interactive gik til ”the Book Burning Party” ved Leo Burnett Detrit.

• Press gik til ”Large Coffee” for McDonald’s Finland, og det var DDB Finland Helsinki, der førte pennen.

• Posters/Outdoor blev tildelt ”Pennies for Life” for the Microloan Foundation. DLKW Lowe fra UK kørte det interaktive billboard over målstregen.

Du kan se - eller gense - vinderfilmen i toppen af denne artikel. Herunder kan du en kort "efter-julefrokosten"-version af "Bussen" fra Midttrafik.