Det var opløftende, smittende og glædeligt. Mange tunge profiler satte hinanden stævne i januar på Langelinie Pavillonen for at tale, tænke og skabe en showreel, så der bliver sat yderligere fokus på nordisk kreativitet.

Hvordan synes en af initiativtagerne, at det gik?

– Man kan ikke være andet end stolt, når det lykkes at samle 27 tunge profiler fra toneangivende nordiske bureauer til at bruge en hel dag på at skabe et fælles nordisk udtryk, siger Jakob Stigler, medstifter af det globale orkestreringsbureau MANO.

– Jeg er stolt over, at Creative North ikke længere blot en vision om et fælles nordisk netværk, men en realitet bygget på handling og engagement. Stolt over at Norden faktisk lever op til sit potentiale som collaborativ, autenticitet-tro og frygtløs, hvilket det kræver for at kunne støtte op om et projekt som dette.  

Fælles showreel

Tag os lige tilbage til formålet?

– Ideen om at lave en fælles nordisk shortliste og showreel udspringer af behovet for at have et fælles omdrejningspunkt, som alle nordiske bureauer kan bruge til at skabe en egen-fortælling, der er funderet på noget større, end noget enkelt bureau kan skabe.

– For at vinde på den internationale scene for kommunikation skal man have selvtillid og helt et klart ståsted enten i anerkendte cases eller i form at et større narrativ, der giver mulighed for at sætte retning ud fra det, man er og forventes at kunne. 

– Jeg fik helt gåsehud, da jeg så oplæggene på det showreel, vi endte med at skabe. Så mange store cases i et flow understreger virkelig, hvad vi som region repræsenterer. Nogen sagde, at det her er case-filmene på verdens bedste kampagner, og det er lige præcise det, vi vil efterlade til resten af verden. Ønsket om at se mere og ønsket om at finde ud af, hvordan fanden vi kommer frem til disse fantastiske løsninger. 

Og hva’ så?

Den showreel kan ses på creativenorth.world. Hvad sker der så nu?

– Næste skridt handler om give filmene og showreelet liv, hvilket kræver en koordineret indsat af alle netværkets bureauer og sidst, men ikke mindst, et godt push fra Oath, der hjælper med at give det global båndbredde. 

– Dernæst handler det om at finde ressourcer og kræfter til at holde momentum på de næste aktiviteter. Vi skal have skudt talent-programmet i gang, vi skal have sat teamet på det globale advisory board, der kan hjælpe resten af branchen med få tillid og erfaring nok til at møde omverdenen, når muligheden byder sig. 

– Og endelig skal vi have lagt planen for Cannes Lions-festivalen og efterårets summit, hvor der stadig er brug for ressourcer og frivillige. Det her kan blive rigtig, rigtig stort. Jeg kan simpelthen ikke få armene ned. Vi er allerede kommet godt i gang, slutter Jakob Stigler.

En anden af de 27 deltagere var fra et af de mest kreativt estimerede danske bureauer, og han har dette skudsmål:

– Creative North er et stærkt initiativ, som vi gerne støtter op om. Der var mange imponerende cases at vælge mellem, og de ti cases, der røg på showreelen understreger, at det kreative niveau er højt i regionen.

– Det bliver spændende at se, om dette konkrete initiativ kan skabe international opmærksomhed, mener Søren Christensen, kontaktdirektør og partner hos Robert/Boisen & Like-minded.

Fra en af Creative North-stifterne, Oath, lyder vurderingen:

- Som stifter og hovedsponsor på Creative North er vi meget glade for at se de bedste kreative hjerner fra Norden gå sammen om at definere og promovere nordisk kreativitet ude i verden, siger Jesper Laumand fra Oath.

- Vi har noget helt særligt at byde ind med i Norden, og jeg håber dagen inspirerede alle deltagerne i deres fremtidige arbejde med at skabe prisvindende projekter og tiltrække internationale kunder.

Når Creative North-showreel’et er færdigt, bringer vi det naturligvis her.