Ny forbrugeradfærd er defineret af fællesskaber.

Sådan lød hovedbudskabet ved dagens #mediahack-seminar, hvor Aegis Media i en fyldt Café Hack i Aarhus gav en introduktion til nye forbrugertendenser og den seneste udvikling inden for medieområdet

Det, der kendetegner den øjeblikkelige udvikling, er skiftet fra ”culture of me” til ”culture of we”.

Der ses bl.a. i den forbrugerorganisering, som er forankret omkring sociale medier.

Senior strategist hos Aegis Media og ph.d. i forbrugeradfærd Heidi Boye forklarer, at udviklingen naturligvis er en fortsættelse af trends, som allerede så dagens lys i 2013 og derfør.

- Vi så sidste år et gennembrud i ”social movements”, som eksempelvis ”Fucking Flink”, ”Stop spild af mad” og flere andre bevægelser med et ansvarligt sigte. Derudover så vi flere markante eksempler på, at virksomheder i større og mindre grad gør ”social” til en del af deres core business, ligeom der sker en generel demokratisering af flere af virksomhedernes projekter, fortæller Heidi Boye.

Den virkelige verden?

- Grundlæggende kan man sige, at sociale medier har givet virksomhedernes adgang til den virkelige verden. Nu kan de komme i direkte kontakt med de mennesker, som er interesseret i at købe deres produkt. Alt foregår ”Peer to Peer” - både mellem virksomhed og forbruger - og ikke mindst forbrugerne imellem. Så der er ikke længere brug for en masse mellemregninger i form af omfattende analyser for at nå frem til, hvad det er, at kunden mener, lyder det fra Heidi Boye.

Hun fastslår dog samtidigt, at det er vigtigt for virksomhederne at forstå, at de indimellem må affinde sig med at stå udenfor – men at det hverken behøver at betyde noget godt eller skidt. Det handler grundlæggende om at gøre sig fortjent. Og det sker kun, hvis virksomhedens produkt og ydelse ”er i orden”, tager del i relevante fællesskaber og i øvrigt udviser ægte ”walk the talk”.

- Man er nødt til at forstå, at sociale medier har udviklet sig til et kæmpe organiseret forbrugersystem, hvor den eneste gangbar valuta er tillid og omdømme. Derudover er præmissen for forbrug ændret sig fra ”ejerskab” til blot at have ”adgang”, hvor de mest i øjnefaldende brnds er tjenester som Netflix og Spotify, siger Heidi Boye.

Det betyder, at den nye generation af forbrugere ikke har behov for at eje et produkt, men udelukkende har brug for at få opfyldt deres konkrete behov. Derfor konstaterer Heidi Boye, at omdømme i fremtiden kan udvikle sig til, at brands bliver bedømt ud fra en såkaldt ”reputation account”.

Vi udnytter stadig hinanden

Baggrunden er dels, at den moderne forbruger læner sig opad, hvad der socialt acceptabelt og forbruget derfor har ændret sig fra nullernes ”hyperconsumption” til ”collaborative consumption”, hvor intet længere er dit eller mit.

Heidi Boye begrunder det bl.a. ved, at finanskrisen har skabt en ny forbrugerbevidsthed, som både har øget fokus på social ansvarlighed, men også, hvordan man som forbruger kan udnytte hinanden, hvilket Airbnb er et blomstrende eksempel på.

Men intet ville være muligt, hvis det ikke var for ”Peer to Peer”-netværk og real time teknologier, fastslår Heidi Boye.