De fleste danskere husker formentlig den tidligere landsholdsspiller John ”Faxe” Jensens spontane udbrud, ”Jeg ramte den lige i røven”, da Danmark havde vundet fodbold-EM i Sverige 1992 – blandt andet takket være en scoring af samme John ”Faxe” Jensen.

I dag - godt 20 år senere - er det ikke ”Faxe” Jensen, men derimod Faxe Kondi, der med god samvittighed kan hævde meget præcist at have ramt det mål, de sigtede efter.

Faxe Kondis ”Spark Bold”-app, som blev lanceret sidste sommer, har nemlig siden da trukket både top-of-mind kendskab i den unge målgruppe, præference, social media-engagement og salg i den helt rigtige retning: Opad.

For at få fat i målgruppen drenge/mænd mellem 15 og 30 år - de ”nye” og forhåbentlig kommende Faxe Kondi-drikkere – havde Faxe Kondi allerede et par år tidligere sat gang i en ny brandingstrategi.

Strategien foldede sig første gang ud i 2010 med kampagne-eventen ”Fra Skagen til København – Danmarks længste fodboldstafet”.

Men i 2012 skulle konceptet aktiveres med et nyt twist og på nye mediaplatforme – stadig med bolden i centrum - og det blev til app’en ”Spark Bold”, som benyttede sig af blandt andet augmented reality, geo-tracking og integration med Facebook.

Og efterfølgende målinger har vist, at kampagnen ramte målgruppen spot-on Dertil kommer, at der er sket et markant løft i antallet af Facebook-fans - og markedsandelen i værdi er øget med fire procent i 2012 i forhold til 2011.

DDB er ophavsmænd til idé, koncept og kampagne for Spark Bold, mens Mindshare har haft ansvaret for Facebookaktivering og –integration og for produktion af app’en i samarbejde med Nodes.

Læs hele historien i Markedsføring nummer 2, der udkommer i denne uge.